۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴

اگرچه طی سال‌های اخیر به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور فضای کسب و کارها تغییرات بسیاری کرده و با چالش‌های زیادی همراه بوده اما به نظر می‌رسد که همچنان می‌توان برخی مسائل را با یک تغییر درست به مسیر اصلی خود بازگرداند.

در گذشته اعتبار افراد باعث می‌شد معاملات به صورت نسیه و چکی انجام بگیرد و این اعتبار ضامن افراد و شرکت‌ها در بازار بود و به راحتی زنجیره تولید تا واردات و مصرف بر اساس اعتبار افراد در بازار رقم می‌خورد.  طی یک دهه قبل اما چک به عنوان ابزار پرداخت، اعتبار خود را تقریبا از دست داد و به دلیل رکود حاکم بر بازارها، دیگر اعتبار پاسخگوی تراکنش‌های مالی اقتصاد کشور نبود به طوری که بسیاری از تشکل‌های اقتصادی در سالیان گذشته به عنوان پنجمین مشکل بزرگ کسب و کارها از آن یاد می‌کردند.

بر این اساس مسوولان و کارشناسان در بانک مرکزی اقدام به بررسی مشکلات این حوزه کردند و درصدد رفع اختلال‌های ناشی از چک برای کسب و کارها برآمدند و در نهایت در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ قانون صدور چک اجرایی شد که اثرات مثبت آن را می‌توان در برخی آمارها دنبال کرد.  این اما پایان ماجرا نبود و بانک مرکزی در آبان ماه سال گذشته اقدام به راه‌اندازی چک دیجیتال کرد تا بهبود بیشتری برای فضای کسب و کار و حل مشکلات فعالان اقتصادی را فراهم کند.

آمارهای منتشر شده از تعداد چک‌های دیجیتال صادر شده طی بیش از ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد که بانک صادرات در میان تمامی بانک‌های فعال در این حوزه، قدم‌های جدی‌تری در برداشته است.