۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶

به گفته فیروزآبادی، به محض این که سهمی سود حسابداری شناخت و از تورم جا ماند نمی‌توان انتظار داشت که خود را به تورم برساند.

فردای اقتصاد: این مدرس دانشگاه و مشاور بازارهای مالی معتقد است، برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ۲ موضوع نظیر قیمت و زمان حائز اهمیت خواهد بود. در قیمت عقب ماندگی از تورم و در زمان، فرصت هزینه مهم است.

مریم محبی فیروزآبادی در برنامه امروز بورسان عنوان کرد: در مقوله ارزندگی باید در ابتدا معیار سرمایه‌گذار از ارزندگی مشخص شود.

آیا معیار از ارزندگی صرفا جاماندن از تورم است؟ آیا صرفا شرکتی که توانست از منظر حسابداری رشد بسازد، ارزنده است؟ پاسخ منفی است.

وی ادامه داد: موارد مطرح شده به معنای ارزندگی سهام نیست. ارزندگی زمانی معنا پیدا می‌کند که در بازار شاهد تقاضا برای آن باشیم.

باید اعتماد سهامدار به سهام جلب شود تا در ادامه به دلیل ارزندگی‌هایی که از منظر حسابداری و جاماندگی از تورم ساخته شده است، اقدام به خرید سهام صورت پذیرد.

به باور محبی فیروزآبادی، متاسفانه شاهد چنین رویکردی نیستم چرا که اعتماد سهامدار به واسطه سیاست‌های اشتباه سیاست‌گذار نسبت به بازار کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ارزیابی روند رشد اقتصادی نشان می‌دهد، در سال ۱۳۹۴ بعد از خروج آمریکا از برجام با GDP ایران کاهش یافت. بنابراین بورس به عنوان شاخه‌ای از اقتصاد چنین روندی را ادامه می‌دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که در بورس صرفا به دنبال ارزندگی نیستیم. در واقع به دنبال ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذار هستیم.

به محض این که سهمی سود حسابداری شناخت و از تورم جا ماند نمی‌توان انتظار داشت که خود را به تورم برساند.

این مدرس دانشگاه و مشاور بازارهای مالی با اشاره به تضاد ساختاری در بازار تصریح کرد: روند رشد ریالی در مقایسه با رشد دلاری بازار سرمایه نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۹ به بعد، فاصله معناداری بین ارزش دلاری و ریالی بازار اتفاق افتاد.

در برنامه امروز بورسان،  مریم محبی فیروزآبادی مدرس دانشگاه و مشاور بازارهای مالی به بررسی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات در بازار سهام پرداخت. در ادامه مهدیه علیجانی کارشناس بازار سرمایه معاملات بورس کالای ایران را مورد ارزیابی قرار داد.