۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸

هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در حوزه فلزات اساسی، با رشد ۹برابری سودآوری همراه شده است.

فردای اقتصاد: هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه که با نماد «میدکو» در بورس تهران حضور دارد، یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در صنعت فلزات اساسی کشور است که نقش مهمی در تعالی و توسعه این صنعت در ایران دارد. این شرکت در سرمایه‌گذاری‌های مستقیمی در شرکت‌های این حوزه دارد تاکنون توانسته است بخش قابل توجهی از منابع مورد نیاز صنعت را در سطوح مختلف از پایین دست تا محصول نهایی را تامین کند.

این شرکت که در تاریخ پنجم تیر ماه سال ۹۰ در فرابورس پذیرفته شده و سهام شرکت از تاریخ نهم مهر همان سال در بازار فرابورس و در تاریخ بیست و دوم تیر ماه ۱۴۰۰ در بازار دوم بورس عرضه شد، در حال حاضر قیمتی حدود ۱۷۶۰ تومان به ازای هر سهم در تابلوی معاملات دارد و ارزش بازار آن به حوالی ۲۴۷هزار میلیارد تومان می‌رسد و جزو ۵ شرکت اول بورس تهران از نظر ارزش بازار است.

روند سودآوری سالانه «میدکو»

از آنجا که میدکو یک شرکت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اصلی‌ترین راه درآمدزایی آن نیز از محل سود سهامی است که شرکت‌های زیرمجموعه آن به صورت سالانه شناسایی و پرداخت می‌کنند. از همین رو محاسبه سود اینچنین شرکت‌هایی به صورت فصلی دید درستی را به تحلیلگر ارائه نمی‌دهد و بهتر است که روند سودآوری شرکت را به صورت سالانه مورد بررسی قرار گیرد.

همانطور که پیداست میدکو طی ۴ ساله گذشته توانسته است با پیشبرد پروژه‌های خود و رسیدن به ظرفیت‌های تولید و سودآوری بالا در شرکت‌های زیرمجموعه، روند صعودی قابل توجهی را در سودآوری سالانه خود داشته باشد به طوری که سود خالص آن از ۴۵۳ میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۴۱۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است که رشد بیش از ۸۰۰ درصدی دارد. حاشیه سود خالص نیز معمولا بالای ۹۵ درصد نوسان می‌کند به جز در سال ۹۹ که ایجاد یک هزینه مالی نسبتا سنگین ۱۶۲ میلیارد تومانی باعث شد که حاشیه سود خالص شرکت به زیر ۹۰ درصد نزول کند

نگاهی به پرتفوی سرمایه‌گذاری «میدکو»

یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های «میدکو» با دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری، عدم وجود هیچگونه شرکت بورسی در پرتفوی سرمایه‌گذاری آن است. البته تا مدتی قبل این شرکت در بیمه اتکای سرمایه‌گذاری بسیار اندکی انجام داده بود که پس از مدتی نیز سهام خود را واگذار کرد. از سمت دیگر اما در بخش غیربورسی سبد سرمایه‌گذاری این شرکت، نام‌های مهمی وجود دارد که جزو تولیدکنندگان مهمی معدنی و فلزی کشور به حساب می‌آیند و به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور برخی از آن‌ها وارد بازار سرمایه خواهند شد.

طبق آخرین گزارش «میدکو» از وضعیت پرتفوی خود در مرداد ماه ۱۴۰۱، شرکت درحال حاضر، ۱۱ شرکت اصلی را در سبد خود دارد و مابقی شرکت‌ها که از اهیمت کمتری برخوردارند را در بخش «سایر شرکت‌های خارج از بورس» جای داده است. از آنجا که این شرکت‌ها هنوز در بورس تهران حضور ندارند و سهام آن‌ها معامله نمی‌شود، محاسبه ارزش پرتفوی میدکو نیاز به زمان زیاد و استفاده از روش‌های مختص به خود است. در جدول زیر لیست سرمایه‌گذاری‌های شرکت به همراه درصد مالکیت و بهای تمام شده طبق آخرین گزارش منتشر شده از سمت خود شرکت مشخص است.

نگاهی به اصلی‌ترین شرکت‌های «میدکو»

  • فولاد زرند ایرانیان: شرکت فولاد زرند ایرانیان ( زیسکو) به عنوان یکی از مجموعه شرکت‌های هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) است که در آبان ماه ۱۳۸۷ تاسیس گردید. اهم تلاش شرکت فولاد زرند ایرانیان توجه ویژه به ارزش افزوده تولید فولاد از طریق تکمیل زنجیره فرآوری آهن و تولید فولاد است. زنجیره‌ای از معدن تا شمش شامل استخراج سنگ آهن از معدن و فرآوری و تبدیل آن به محصولات میانی فولاد و درنهایت تولید بیلت و بلوم فولادی. شرکت فولاد زرند ایرانیان شامل مجتمع‌های تولیدی متفاوتی شامل دو معدن بزرگ برای استخراج و فرآوری سنگ آهن و کک خام، دو مجتمع کک سازی و مجتمع کنسانتره و گندله‌سازی است. در انتهای زنجیره تولید فولاد مجتمع فولادسازی با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن شمش فولادی با تکیه بر تکنولوژی کوره بلند فرآوری نهایی فولاد را تکمیل می‌کند. محصولات تولیدی فولاد زرند ایرانیان با تکیه بر کیفیت محصولات آن آماده مصرف در صنایع داخلی و صادرات به کشورهای خاورمیانه، اروپا و کشورهای آسیایی هستند.
  • فولاد سیرجان ایرانیان: این شرکت در حال حاضر یکی از شرکتهای تابعه شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه است. دفاتر ستادی شرکت در تهران و کرمان و کارخانه ها و پروژه های در دست اقدام آن در شهرهای سیرجان و بردسیر استان کرمان واقع شده است. این شرکت در زمینه تولید کنسانتره سنگ‌آهن با ظرفیت سالانه ۴ میلیون تن، گندله سنگ‌آهن با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن، آهن اسفنجی و بریک با ظرفیت یک میلیون تن و در نهایت شمش فولاد نیز با ظرفیت ۱ میلیون تن در سال، فعالیت می‌کند.

نگاهی به فعالیت‌های «میدکو»

زمینه فعالیت‌های اصلی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی است که موضوع فعالیت آن‌ها اکتشاف و انجام تحقیقات زمین شناسی متالوژی، استخراج و بهره‌برداری از معادن، تولید و فرآوری مواد معدنی، تولید شمش از سنگ‌های معدنی، خرد کردن، شستشو، دانه‌بندی، کانه‌آرایی، تغلیظ، تصفیه، فرآوری، ذوب و فلوتاسیون مواد معدنی، تولید مواد و ترکیبات شیمیایی معدنی، تولید پودرهای مواد معدنی و برش سنگ‌های تزئینی است. این شرکت همچنین انجام کلیه خدمات مشاورهای، پیمانکاری، بازرگانی، مدیریتی، نظارت فنی، مالی و اقتصادی در امور صنایع معدنی، توسعه، تکمیل، واگذاری و اجاره انواع کارخانه‌ها، واحدها و شرکت‌های فعال در بخش‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی و صنایع معدنی در داخل یا خارج از کشور و سرمایه‌گذاری در خرید، مشارکت، در اختیار گرفتن، اجاره، رهن، واگذاری و فروش اموال منقول در بخش‌های صنایع و معادن و امور مربوط به فعالیت‌های فوق نیز فعالیت قابل توجهی دارد.

نقش «میدکو» در تولیدات معدنی و فلزی کشور

از آنجا که شرکت‌های زیرمجموعه میدکو نقش فعالی در تولید و فروش محصولات معدنی و فلزی کشور را دارند، این شرکت به عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران این حوزه شناخته می‌شود. در جدول زیر سهم «میدکو» در تولید صنعت معدنی و فلزی کشور به خوبی نشان داده شده است.

همانطور که پیداست «میدکو» به خصوص در زمینه محصولات معدنی یکی از بزرگترین و مهم‌ترین هلدینگ‌های فعال کشور به حساب می‌آید که با سهم بالا از کل ظرفیت تولید کشور، در زمینه ارزآوری نیز نقش قابل قبولی را رقم می‌زند.

برچسب‌ها