۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹

اکثریت سهامداران تسلا بار دیگر پاداش ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک را تصویب کردند و همزمان گروهی از سهامداران نیز با شکایت جدیدی ایلان ماسک را متهم کرده‌اند

فردای اقتصاد - اکثریت سهامداران تسلا بار دیگر پاداش ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک را تصویب کردند و همزمان گروهی از سهامداران نیز با شکایت جدیدی ایلان ماسک را متهم کرده‌اند که منابع تسلا را به شرکت xAI منتقل کرده است. 

در سال ۲۰۱۸ بعد از آنکه هیات مدیره تسلا پاداش ۵۶ میلیارد دلاری ایلان ماسک را تصویب کرد برخی سهامداران با طرح شکایتی در دادگاه ایالت دلاور ( محل مقر اصلی شرکت تسلا در آن زمان ) جلوی پرداخت آن را به ایلان ماسک گرفتند. بر اساس مصوبه هیات مدیره تسلا، ایلان ماسک در صورت رسیدن به اهداف عملیاتی از جمله ارزش ۶۰۰ میلیارد دلاری پاداشی از سهام به ارزش ۵۶ میلیارد دلار دریافت می‌کند. 

هرچند ایلان ماسک از سوی هیات مدیره مهلتی ۱۰ ساله برای رسیدن به اهداف مشخص داشت اما توانست طی سه سال تمامی آنها از جمله رسیدن به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلاری را محقق کند. 

با این حال طرح شکایت از او باعث شد که پرداخت پاداش به وی معلق شود. 

مقایسه پاداش ایلان ماسک با دستمزد مدیران عامل مشهور 

بعد از آن ایلان ماسک مقر شرکت را از ایالت دلاور به تگزاس منتقل کرد که قوانین حمایتی بیشتری از کسب و کارها در آن وجود دارد. در جلسه جدید که پنج شنبه گذشته برگزار شد، ۷۰ درصد سهامداران بار دیگر پاداش ایلان ماسک را تایید کردند. ماسک در این جلسه گفت که نه قصد فروش سهام ناشی از پاداش را دارد و نه طبق توافق می‌تواند آن را تا ۵ سال به فروش برساند. 

شکایت جدید از ایلان ماسک چیست؟ 

گروهی از سرمایه‌گذاران تسلا با طرح شکایت جدیدی ادعا کرده‌اند که تسلا به دلیل تخصیص منابع به سمت شرکت هوش مصنوعی جدیدش xAI آسیب دیده است. این تخصیص منابع شامل استخدام کارکنان هوش مصنوعی و انتقال آنها از تسلا به xAI و همچنین انتقال تراشه‌های هوش مصنوعی از تسلا به xAI است. 

در این شکایت آمده است: "آیا ممکن است مدیرعامل کوکاکولا یک شرکت نوشابه‌سازی رقابتی را در کنار کار خود راه‌اندازی کند و سپس مواد اولیه کمیاب را از کوکاکولا به سمت این شرکت جدید منحرف کند؟ آیا ممکن است مدیرعامل گلدمن ساکس یک شرکت مشاوره مالی رقابتی را راه‌اندازی کند و سپس بانکداران کلیدی را از گلدمن ساکس به این شرکت جدید جذب کند؟ آیا هیئت مدیره هیچ‌کدام از این شرکت‌ها می‌تواند به این رفتار اجازه دهد بدون اینکه اقدامی انجام دهد؟ البته که نه."

اشاره سهامداران به تراشه‌های Nvidia H100 است که بازار به شکل گسترده‌ای متقاضی آن است و ایلان ماسک گفته تسلا جایی برای استفاده از آن تراشه‌ها نداشت و آنها در انبار بی استفاده می‌ماندند.

شرکت هوش مصنوعی xAI اخیرا توانسته جذب سرمایه بزرگی انجام دهد، ایده ایلان ماسک رقابت با OpenAI و آنتروپیک است تا بتواند رقیب جدیدی را وارد بازار کند. 

ماسک: ارزش بازار تسلا به ۳۰ تریلیون دلار می‌رسد

ایلان ماسک اخیرا اعلام کرده که انتظار دارد ارزش بازار تسلا به ۳۰ تریلیون دلار برسد. در حال حاضر ارزش بازار تسلا حدود ۵۷۱ میلیارد دلار است ماسک اما می‌خواهد با تولید ربات‌های اسان نمای اوپتیموس و خدمات خودروهای خودران به این میزان ارزش برسد. 

سه شرکت مایکروسافت، اپل و انویدیا تنها شرکتهای جهان هستند کمی بیشتر از ۳ تریلیون دلار ارزش دارند. ارزش بازار هر سه شرکت با رشد ابزارهای هوش مصنوعی به اوج خود رسیده است. 

ماسک می‌گوید که تقاضای بازار برای ربات‌های اسان نما به یک میلیارد ربات در سال خواهد رسید و تسلا ۱۰ درصد از این بازار را به خود اختصاص خواهد داد. 

او گفت که قیمت نهایی این ربات‌ها کمتر از ۳۰ هزار دلار خواهد بود و تولید انبوه آنها از سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود. ماسک انتظار دارد که تسلا بتواند سالانه یک تریلیون دلار سود از فروش این ربات‌ها کسب کند که می‌تواند ارزش بازار تسلا را به ۲۰ تا ۲۵ تریلیون دلار برساند. 

علاوه بر ربات‌ها ماسک پیش‌بینی کرده که ۵ تریلیون دلار نیز از طریق خودروهای خدران و خدمات حمل و نقل خودران به دست خواهد آمد. شبکه‌ای که ترکیبی از ایربی‌اندبی و اوبر است و صاحبان خودرو می‌توانند در زمانی که از خودروی خود استفاده نمی‌کنند آن را در اختیار شبکه قرار دهند و کسب درآمد کنند. ماسک انتظار دارد این سرویس از سال ۲۰۲۷ به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد.