۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد ۱۳ درصدی برای بخش معدن در برنامه هفتم توسعه دیده شده که برای تحقق آن نیازمند یک برنامه راهبردی هستیم.

به گزارش فردای اقتصاد، وجیه‌اله جعفری ‌در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس تریح کرد: توسعه متوازن در صنعت فولاد بر اساس طرح جامع و نقطه‌ نظرات کنفرانس‌های تخصصی همچون استیل پرایس در دستور کار قرار گرفته و روبه جلو در حال حرکت است.

وی افزود: در برهه‌ای ستاد فولاد را احیا کردیم که هماهنگی‌های بسیار خوبی در صنعت فولاد داشت.

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: بخش معدن و صنایع معدنی کشور نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارند و مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: رشد ۱۳ درصدی برای این بخش در برنامه هفتم توسعه دیده شده که برای تحقق آن نیازمند یک برنامه راهبردی هستیم.

به گفته جعفری: حاکمیت و مجری باید یک تعریف یکسان از صنعت فولاد داشته‌ باشند تا از مسیر اصلی منحرف نشویم.

وی از تشکیل  یک شورای راهبردی با همکاری وزارت صمت خبر داد و گفت: وزارت صمت با تشکیل شورای هماهنگی درصدد به‌روزرسانی اطلاعات معدنی از اکتشاف تا استخراج است.

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی گفتمان مشترک ندارد، خاطرنشان‌کرد:  تیم جدید وزارت صمت با ایجاد کارگروه‌هایی درصدد ایجاد فرهنگ گفتمان میان همه ارکان زنجیره از سطوح تصمیم‌گیری تا اجرایی است.

به گفته وی، سند راهبردی بخش معدن کشور با همکاری معاونت معدنی وزارت صمت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال تدوین است و ۱۷ راهبرد اصلی و ۷۰ کلان پروژه دارد.  

جعفری تصریح‌کرد: اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری، هوشمندسازی معادن و تحول دیجیتال برخی از راهبردهای این سند است.

وی ادامه داد: نبود اطلاعات و دسترسی به اطلاعات شفاف، یکی از چالش‌های موجود در این بخش است. مرکز داده‌های علوم زمین امروز احیا شده است که شورای هماهنگی این مرکز با ریاست وزیر صمت است.

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ذخیره سنگ‌آهن امروز بیش از سه میلیارد تن است اما شفاف نبودن اطلاعات زمین‌شناسی از چالش‌های معدنکاران می‌باشد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم همگام با سرعت تغییرات جهان در حرکت باشیم باید در این بخش یک برنامه راهبردی داشته‌ باشیم.

جعفری تصریح کرد: عمده محدوده‌های زمین‌شناسی بلوکه شده است و درحال‌حاضر تنها چهار درصد محدوده‌ها قابل بررسی است.

وی افزود: نیروی انسانی متخصص از چالش‌های بخش معدن و صنایع است که موضوع آموزش و ارتقای دانش نیروی انسانی از موضوعات با اهمیت است. همچنین بحث فناوری از دیگر مواردی است که در این بخش باید با آن توجه شود.