۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس گفت: کاهش صادرات صنعت فولاد کشور به دلیل کاهش تولید و آن هم ناشی از ناترازی انرژی و سیاست‌های نادرست ارزی بوده است.

به گزارش فردای اقتصاد، احسان دشتیانه در یازدهمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس تصریح کرد : رفع چالش‌های صنعت فولاد مستلزم حل تمامی موانع و مشکلات‌ صادرات، ایجاد زیرساخت‌های لازم در حمل‌ونقل و بازنگری در بخش اکتشاف است.

وی ادامه داد: ناترازی انرژی، کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، مازاد ظرفیت در تمامی حلقه‌های زنجیره فولاد به جز اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن، مقررات و دستورالعمل‌های محدودکننده صادرات، عدم وجود متولی و سیاست‌گذار واحد در صنعت فولاد، جانمایی کارخانجات و طرح‌های زنجیره فولاد، تحولات منطقه‌ای و جهانی و تحریم‌های بین‌المللی، از چالش‌های صنعت فولاد ایران است.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس تاکید کرد: دولت هر چقدر کمتر بخشنامه و دستورالعمل صادر کند، برای اقتصاد کشور بهتر است.

وی افزود: تولید چین به یک میلیارد تن رسیده است. این کشور به تدریج واردات را کاهش داده و رو به صادرات دارد.

دشتیانه با بیان اینکه نسبت تولید به ذخایر فولاد کشور نسبت خوبی است، به همسایه غربی ایران اشاره کرد و گفت: در کشور ترکیه با سیاست‌هایی چون معافیت‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های صادراتی، تولید صادرات محور تقویت می‌شود. اما در ایران با سیاست‌های ضدصادراتی جلوی صادرات گرفته می‌شود.  

 لزوم اجرای مشوق‌ها و سیاست‌ها پلکانی

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با وضع عوارض غیرپلکانی، جهش صادرات محصولات بالادستی را شاهد بودیم و باید مشوق‌ها و سیاست‌ها پلکانی اجرا شوند.

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس تاکید کرد: چنانچه دولت سیاست‌های درستی در حوزه انرژی اعمال نکند و در صورت عدم وضع قوانین درست کنترلی مصرف گاز خانگی، با ابر بحران در این بخش مواجه خواهیم شد.  

وی افزود: در ۱۴۱۰ گاز برای کل صنایع نخواهیم داشت. با وجود مشکلات‌ تکنولوژی و سیاست غلط مصرف گاز خانگی، ناترازی شدید گاز خواهیم داشت و وارد محدودیت‌های گازی می‌شویم و نیازمند واردات می‌شویم.

به گفته دشتیانه دولت برای حل مشکل گاز باید سرمایه‌گذاری در این بخش را برای بخش خصوصی جذاب کند.  

مدیرعامل شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس افزود: کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تخصیص یارانه به حمل‌ونقل جاده‌ای، عاملی مهم در عدم توسعه حمل‌ونقل ریلی است.

وی تاکید کرد: امکان صادرات مازاد ظرفیت در همه حلقه‌های زنجیره باید ممکن شود.

ضرورت آمایش سرزمینی برای جانمایی پروژه‌های فولادی

وی خاطرنشان‌کرد: آمایش سرزمینی برای جانمایی پروژه‌های فولادی وجود ندارد و این چالش است.  

دشتیانه، تحولات بین‌المللی و کنترل دستوری قیمت‌ها را از مهم‌ترین مسایل امروز فولاد کشور عنوان کرد و گفت: در صورت ادامه این روند، در سال ۱۴۰۷ تولید فولاد به ۲۶ میلیون تن می‌رسد و راه برون‌رفت از این کاهش تولید، حل مشکل انرژی و صادرات است.