۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

بورس تهران در روز گذشته متعادل و در محدوده صفر تابلو دنبال شد. شاخص کل با رشد ۳۴۸ واحدی (معادل ۰.۰۲ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است پس از چند روز عملکرد بهتر نسبت به شاخص کل، امروز شرایط بدتری داشت و با افت ۰.۰۲ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد نیز کانال ۳ هزار میلیارد تومانی را از دست داد و به ۲، ۹۸۸ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها و شیمیایی و در بین نمادها پالایش، خگستر و خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند. خروج پول اشخاص حقیقی نیز همچنان از بازار سرمایه ادامه دارد و حدود ۲۱۷ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.

در برنامه شمارش معکوس امروز همراه با علیرضا مناقبی رئیس مجمع واردات ایران و غزاله طایفه دبیر صنعت، معدن و تجارت فردای اقتصاد به بررسی ممنوعیت واردات و تاثیر آن بر روند تولید پرداختیم. دولت‌ها با استفاده از سیاست‌های پولی و بانکی، نبض اقتصادی را کنترل می‌کنند در همین راستا از سال ۹۷ به بعد برای حمایت از تولید و همچنین محدودیت ارز در دسترس، واردات محدود شد، ‌حال سوال این که این استراتژی چه نقشی در بهبود روند تولید داشته است؟