۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۱
عملکرد عملیاتی گل‌گهر در پاییز

مهدی خان‌محمدی تحلیلگر فردای اقتصاد در برنامه زنگ پایان به بررسی گزارش‌های پاییزه گل‌گهر و طرح‌های توسعه این شرکت پرداخت.

فردای اقتصاد: صنایع معدنی از ابتدای سال با دو مشکل افت بازارهای جهانی و مازاد گندله مواجه هستند. این موضوع کاهش قابل توجه تقاضا برای محصولاتی چون گندله  وکنسانتره‌را بیش از گذشته ملموس کرده‌ است.

عملکرد عملیاتی گل‌گهر در پاییز
تولید، فروش و درآمدزایی گل‌گهر

گل‌گهر سیرجان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان گندله در کشور  همزمان با مازاد گندله با افزایش فروش و فروش از محل موجدی انبار خود در فصل پاییز ضمن رشد ۲۷درصدی فروش گندله، درآمد ۱۱هزار و ۱۶۳ میلیارد تومانی را نسیب خود تا با رشد ۲۱درصدی درآمدهای فصلی خود در فصل پاییز همراه شود.

این شرکت با توجه به محدود بودن سبد فروش محصولاتش به ابتدای زنجیره در سال جاری با کاهش قابل توجه سود عملیاتی مواجه شده است که به نظر می‌رسد در صورت راه‌اندازی دو طرح جهان فولاد (آهن اسفنجی) و توسعه آهن و فولاد تا دوسال آینده سبد فروش محصولات خود را تا انتهای زنجیره یعنی نورد توسعه دهد.

عملکرد عملیاتی گل‌گهر در پاییز
درآمد و سود عملیاتی فصلی گل‌گهر

سود عملیاتی گل‌گهر در نیمسال ۱۴۰۱ با افت ۶۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه بوده‌ که این موضوع تحت دو عامل افت بازار جهانی و کاهش تقاضای گندله در بازار داخلی ایران رخ داده است. از سوی دیگر واگذاری یکی از پهنه‌های معدنی کگل به گهرزمین که هزینه خرید سنگ این شرکت‌را تا خدود زیادی افزایش می‌دهد در فصل آتی تا چه حد بهای تمام شده گل‌گهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نسبت بهای تمام شده به فروش این شرکت نیز در نیمسال نخست ۱۴۰۱ در به بیش از ۷۹ درصد رسیده است که این موضوع ارتباط مستقیمی به کاهش تقاضای گندله در تابستان  و افت قیما جهانی سنگ آهن دارد.

عملکرد عملیاتی گل‌گهر در پاییز
نسبت‌های مالی گل‌گهر

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار