۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
نبض کسب‌وکارها در ۹ فصل کرونایی

میانگین کل تاثیر کرونا بر کسب‌وکارها در بهار ۱۴۰۱ رقم ۵.۱۱ محاسبه شده که کمترین میزان از بهار ۱۳۹۹ است.

فردای اقتصاد: رصد محیط کسب‌وکار در ۹فصل پیایی نشان می‌دهد که کرونا اثرش را بر بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کم کرده است. گزارش‌های پایش محیط کسب‌وکار در فاصله بهار ۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۱، حاکی از این است که از پاییز سال گذشته آثار مخرب کرونا بر کسب‌وکارها کمتر شده و نمره اثرپذیری فعالیت‌های اقتصادی از کرونا سیر نزولی را در پیش گرفته است.

شکنندگی فعالیت‌های اقتصادی مقابل کرونا خود را پیش‌تر در برخی گزارش‌های ماهانه شامخ (شاخص مدیران خرید) یا گزارش‌های تولید کالاهای منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی نشان داده بود. در ۶گزارش «پایش ملی محیط کسب‌وکار» در فاصله ابتدای ۱۳۹۹ تا تابستان ۱۴۰۰، رشته فعالیت‌های اقتصادی بیشترین آسیب را ناشی از شیوع کرونا گزارش کرده بودند، اما از پاییز سال گذشته این روند معکوس شده است.

جابه‌جایی رتبه کسب‌وکارهای آسیب‌پذیر

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران، در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی در فصل بهار امسال فعالیت‌های «املاک و مستغلات» با کسب نمره ۸.۲۴ (عدد ۱۰ بدترین ارزیابی است)، «سایر فعالیت‌های خدمات» با کسب نمره ۸.۰۲ و اداری و خدمات پشتیبانی با کسب نمره (۷.۲۲) بیشترین آسیب را از شیوع ویروس متحمل شده و در مقابل رشته فعالیت‌های «مالی و بیمه» با کسب نمره ۳.۵۱، «استخراج معدن» با کسب نمره ۳.۶۲ و «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» با کسب نمره ۴.۳۲ کمترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا نسبت به سایر فعالیت‌ها متحمل شده‌اند.

این در حالی است که در بهار ۱۳۹۹ که ماه‌های اول شیوع کرونا محسوب می‌شد، بنگاه‌های مرتبط با «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی شامل آژانس‌های توریستی و مسافرتی، موسسات حمل مسافر و موسسات کرایه لوازم، ابزار و ماشین‌آلات» بدترین وضعیت را تجربه کردند و با کسب نمره ۸.۷۲ فشار بالایی را از بیماری کرونا متحمل شدند. بعد از این بخش، «تامین جا و غذا شامل هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی» با نمره ۸.۷۰ و سپس «سایر فعالیت‌های خدماتی» شامل «تعمیرات رایانه و کالاهای شخصی و خانگی، آرایشگاه‌ها، شست‌وشو و خشکشویی منسوجات و خدمات سونا، ماساژ و گرمابه» با نمره ۸.۴۶ بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا در بهار ۱۳۹۹ تجربه کردند.

استان‌های مقاوم و آسیب‌پذیر در برابر کرونا

نتایج نظرسنجی از سه هزار فعال اقتصادی حاکی از این است که در فصل بهار ۱۴۰۱، میزان آسیب وارده بر کسب‌وکارها از شیوع ویروس کرونا در استان‌های اردبیل با کسب نمره ۷.۵۸، خراسان شمالی با کسب نمره ۷ و بوشهر با کسب نمره ۶.۵۹ بیشترین مقدار و در اصفهان با کسب نمره ۲.۰۶، آذربایجان غربی با کسب نمره ۲.۱۳ و سمنان با کسب نمره ۳.۳۴ کمترین مقدار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده است.

در مجموع میانگین کل تاثیر کرونا بر کسب‌وکارها در بهار ۱۴۰۱ رقم ۵.۱۱ محاسبه شده که کمترین میزان از بهار ۱۳۹۹ است. میانگین کل تاثیر کرونا در استان‌ها نیز مطابق ارزیابی فعالان اقتصادی رقم ۵.۱۱ بدست آمده است که نشان می‌دهد اثر کرونا که از دو سال پیش به یکی از مزاحمان اصلی فعالیت اقتصادی تبدیل شده بود، کمرنگ شده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار