۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
احتمال دیدار پوتین و «شی» در سمرقند

روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که ممکن است روسای جمهور روسیه و چین، به زودی در شهر سمرقند با یکدیگر دیدار کنند.

فردای اقتصاد: روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین ممکن است اواسط سپتامبر (اواخر شهریور) در یک نشست منطقه‌ای در شهر سمرقند ازبکستان با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کند.
به نوشته این روزنامه، مقدمات سفر رئیس جمهوری چین به سمرقند در ۱۵ سپتامبر برای نشست سازمان همکاری شانگهای در حال انجام است.
قرار است اجلاس سران سازمان شانگهای شهریور امسال در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شود.
این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود به نقل از  دفتر رئیس‌جمهوری چین گزارش داد که او ممکن است شخصا در این نشست شرکت کند و علاوه بر پوتین، دیدارهای دوجانبه‌ای با سایر رهبران شرکت کننده در نشست از جمله پاکستان، هند و ترکیه داشته باشد.
سران سازمان همکاری شانگهای، سپتامبر سال پیش با عضویت کامل ایران در این پیمان موافقت کردند و فرایند عضویت آغاز شده‌است.
فرآیند عضویت کامل ایران و پذیرش اسناد و اساسنامه‌های عضویت تا سال ۲۰۲۳ به طول خواهد کشید.
مقام‌های چینی گفته‌اند سفر رئیس‌جمهوری چین به ازبکستان «قطعی» نیست و ممکن است تغییر کند و او به صورت مجازی در این نشست شرکت کند. شی جین پینگ از ژانویه ۲۰۲۰ چین را ترک نکرده است.
سازمان همکاری شانگهای در مورد حضور «شی» واکنشی نشان نداده است. خبرگزاری‌های روسیه دو ماه پیش از شرکت پوتین در این نشست خبر دادند.
به نوشته وال استریت ژورنال، برنامه ریزی برای حضور «شی» پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آغاز شد. چین سعی کرد خانم پلوسی را از این سفر منصرف کند اما موفق نشد.
وال استریت ژورنال نوشت که رهبری چین نگران است که تشدید تنش‌ها با واشنگتن بر سر تایوان «ممکن است به یک برخورد نظامی تصادفی منجر شود.»
مقام‌های چینی اعلام کرده‌اند که دلیل سفر به سمرقند به هدف «شی» برای ایجاد روابط امنیتی قوی‌تر با کشورهایی بر می‌گردد که متحد ایالات متحده نیستند و به عنوان سنگری در برابر تلاش‌های غرب برای مهار چین قلمداد می‌شوند.
در همین حال اعلام شده شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین در ماه نوامبر امسال در اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی شرکت می‌کنند، نشستی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در آن شرکت خواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است که به طور مجازی در این نشست شرکت خواهد کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha