۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
استقبال رئیسی از تاکید رئیس‌جمهوری چین درباره تمامیت‌ارضی ایران

رئیس جمهور: جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط دو کشور با رویکرد احترام متقابل است. توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است، اما برای جبران عقب‌ماندگی باید گام‌های بلندتری برداشت.

فردای اقتصاد: سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری که برای گسترش مناسبات ایران و چین به این کشور سفر کرده است در دیدار با همتای چینی خود از تاکید رئیس‌جمهوری چین درباره احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل، و لزوم مقابله با دخالت بیگانگان در نقاط مختلف جهان استقبال کرد.

رئیسی در دیدار با «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین با تاکید بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست.

به گفته رئیسی سفر هیات‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر و مذاکرات صورت گرفته بین طرفین در گسترش مناسبات مهم و موثر است که با وجود مخالفت دشمنان جمهوری اسلامی ایران و چین با تحکیم و گسترش روابط دو کشور، این روابط با مدیریت مطلوب طرفین گام‌های بلندی را طی کرده است.

 رئیسی در این دیدار گفت: ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند و دوستی در روزهای سخت، تسریع و تسهیل‌کننده پیوندها در ایام دیگر است و تحکیم این پیوندها و دوستی‌ها در امنیت منطقه و جهان موثر است.

رئیسی همچنین با قدردانی از نقش مثبت و سازنده چین در گفت‌وگوهای رفع تحریم، به پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات اشاره کرد و گفت: غربی‌ها یک بار دیگر در مورد جمهوری اسلامی ایران گرفتار محاسبه غلط شدند غافل از اینکه ایران اسلامی و ملت رشید آن بالنده‌تر و مطمئن‌تر از هر زمان دیگری در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارند.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط دو کشور با رویکرد احترام متقابل است، تصریح کرد: توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است، اما آنچه انجام شده با آنچه که باید انجام می‌پذیرفته فاصله دارد و برای جبران این عقب‌ماندگی باید گام‌های بلندتری برداشت. همچنین در این دیدار «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری چین نیز با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار موثر دانست و گفت: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است.

رئیس‌جمهوری چین در ادامه با انتقاد از اعمال یکجانبه‌گرایی و رفتارهای زورمدارانه کشورهای غربی در صحنه بین‌الملل افزود: متاسفانه این کشورها همچنان بر رویکرد غلط دوران جنگ سرد اصرار دارند و همین موجب آسیب دیدن هنجارهای بین‌المللی و صلح و امنیت جهانی شده است. شی جین پینگ ضمن حمایت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم مقابله با یکجانبه‌گرایی، دخالت بیگانگان و تهدید امنیت و ثبات در منطقه و جهان تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه با استقبال از تاکید رئیس جمهور چین بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل، بر لزوم مقابله با دخالت بیگانگان در نقاط مختلف جهان تاکید کرد.

 رئیسی همچنین با قدردانی از نقش مثبت و سازنده چین در گفتگوهای رفع تحریم، به پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات اشاره کرد و گفت: غربی‌ها یک بار دیگر در مورد جمهوری اسلامی ایران گرفتار محاسبه غلط شدند غافل از اینکه ایران اسلامی و ملت رشید آن بالنده‌تر و مطمئن‌تر از هر زمان دیگری در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارند.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط دو کشور با رویکرد احترام متقابل است، تصریح کرد: توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است، اما آنچه انجام شده با آنچه که باید انجام می‌پذیرفته فاصله دارد و برای جبران این عقب‌ماندگی باید گام‌های بلندتری برداشت.

ماجرای یکجانبه‌گرایی چیست؟

به گزارش «فردای‌اقتصاد»، هجدهم آذرماه امسال بود که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در بیانیه پایانی چهل و سومین نشست سران خود که در ریاض برگزار شد، تاکید کردند که از دو نشست عربی- چینی و کشورهای عضو شورای همکاری با چین استقبال می‌کنند.

آنها یک بیاینه ۱۲ بندی هم صادر کردند که بیشتر مبتنی بر راهبردهای تقویت همکاری کشورهای عربی با چین بود. عربستان سعودی و چین در بیانیه خود درباره ایران «بر ضرورت تقویت همکاری‌ها برای اطمینان یافتن از ماهیت صلح‌امیز برنامه هسته‌ای» این کشور تاکید کرده و از ایران خواسته بودند تا با همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «رژیم عدم اشاعه (هسته‌ای) را حفظ کرده و به اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها» احترام بگذارد.

دراین میان در بند دوازدهم از بیانیه مشترک چین و اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در خصوص ادعای امارات متحده عربی درباره جزایر سه گانه آمده بود: رهبران بر حمایت خود از همه تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله ابتکار و تلاش امارات متحده عربی برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز در موضوع جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی) از طریق مذاکرات دوجانبه با رعایت موازین حقوق بین‌الملل و حل این موضوع با رعایت مشروعیت بین‌المللی تأکید کردند.کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس خواستار اتحاد و همبستگی اعضای این شورا شدند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تاکید کردند که این کشورها آماده تعامل جدی با پرونده هسته‌ای ایران در راستای اهداف و منافع مشترک هستند. آن‌ها ادعاهای بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند که تداوم حمایت‌های ایران از مجموعه‌های تروریستی و شبه نظامیان فرقه‌ای در عراق، لبنان، سوریه و یمن را محکوم می‌کرد. بلافاصله پس از صدور این بیانیه ضدایرانی چینی-عربی حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشور به موضع بی‌سابقه چین درباره جزایر سه گانه ایرانی، واکنش شدید اللحن نشان داد. او در توییتی نوشت: در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

با استناد به اظهارات امیر عبداللهیان در توییتر، «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج‌فارس، اجزای جدایی‌ناپذیر خاک پاک ایران است و به این مام میهن تعلق ابدی دارند. در ضرورت احترام به تمامیت ارضی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.»

به گفته وزیر امور خارجه، در بند ۱۲ بیانیه مشترک رئیس‌جمهوری چین و سران شورای همکاری خلیج‌فارس که دیروز صادر شد، آمده است: رهبران از تمامی تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها، پیشنهادهای امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای حل مسئله سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند.

شی جین پینگ: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است

رئیسی در دیدار با شی جین پینگ اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین اقدامی مهم در جهت تثبیت ثبات در منطقه دانست و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن طرح "کمربند-راه آماده است. شی جین پینگ هم اعلام کرد که دولت چین برای حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند آماده است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند و دوستی در روزهای سخت، تسریع و تسهیل‌کننده پیوندها در ایام دیگر است، اظهارکرد: تحکیم این پیوندها و دوستی‌ها در امنیت منطقه و جهان موثر است.

تاکید بر گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی، ‌خودرو سازی، معدن، گردشگری و همچنین فعال‌تر شدن کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، از دیگر محورهای سخنان رئیس‌جمهوری در دیدار با رئیس‌جمهوری چین بود. شی جین پینگ با قدردانی از مواضع و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با تروریسم، بر ضرورت اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافق هسته‌ای به عنوان یکی از دستاوردهای چند جانبه‌گرایی برای حل و فصل اختلافات تاکید کرد.

رئیسی ضمن تمجید از همکاری چین در مقابله با همه‌گیری کرونا پیش از تولید واکسن در ایران گفت‌: خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی ایران با تولید ۶ واکسن کرونا نه تنها به خودکفایی در این زمینه رسیده بلکه به یکی از معدود صادرکنندگان آن نیز تبدیل شده است.

رئیس‌جمهوری چین در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار از اعلام آمادگی دولت چین برای حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند، خبر داد و گفت: دولت چین همچنین برای توسعه همکاری‌ها در زمینه تجارت و ترانزیت و مناسبات فرهنگی با ایران آمادگی کامل دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار