۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲
صنعت دارو و پخش پس از حذف ۴۲۰۰

برنامه خط سود سه‌شنبه به بررسی وضعیت صنعت دارو و پخش بعد از حذف ارز ترجیحی اختصاص داشت.

فردای اقتصاد: برنامه خط سود امروز با حضور عقیل آرین نژاد، مدیرعامل شرکت پخش البرز و همچنین مسعود طیبی کارشناس بازار سرمایه به بررسی وضعیت صنعت دارو و پخش بعد از حذف ارز ترجیحی اختصاص داشت.

صنعت دارو جزو صنایعی است که در سال‌های اخیر مشمول دریافت ارز ترجیحی برای خرید مواد اولیه بوده و با حذف این ارز افزایش نرخ هایی را دریافت کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت پخش البرز این افزایش نرخ ها برای تعادل در بازار کافی نبوده و در حال حاضر شرکت‌ها به دلیل موجودی انباری که از قبل داشته‌اند، محصولات خود را با سود خوبی به فروش می‌رسانند اما با تمام شدن این موجودی انبارها، شرکت‌های دارویی برای بعضی از داروها احتمالا با مشکل مواجه می‌شوند؛ به اینگونه که تولید این داروها برای شرکت نه تنها ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند بلکه برای شرکت ممکن است زیانده هم باشد.

مسعود طیبی کارشناس بازار سرمایه نیز در ادامه گفت: ابتدا قیمت محصول نهایی قیمت‌گذاری شده و سپس قیمت‌گذاری مواد اولیه انجام شده که این به کل غلط است و ابتدا باید قیمت مواد اولیه قیمت‌گذاری می‌شد و سپس قیمت‌گذاری محصول نهایی رخ می‌داد.

همچنین به تازگی بر روی بعضی محصولات کاهش نرخی اعمال شده که شرکت ها این کاهش نرخ را قبول ندارند و خریداران نیز به دلیل مشکلات واردات مثل زمان‌بندی یا کیفیت و مشکلات حمل و نقل ترجیح می‌دهند از بازار داخل خریداری کنند.

مدیرعامل شرکت پخش البرز در مورد افزایش نرخ و وضعیت نقدینگی شرکت‌ها نیز عنوان کرد: تجربه نشان داده که شرکت‌ها ماده‌ای را که زیانده باشد، تولید نمی‌کنند. آن محصول در بازار کمیاب می‌شود سپس افرایش نرخ اعمال می‌شود و دوباره به چرخه تولید باز می‌گردد. از این رو منتظر افزایش نرخ هستیم بعید است افزایش نرخ به سال آینده موکول شود. در مورد وضعیت نقدینگی هم مطالبات در ماه‌های اخیر به خوبی از خزانه‌داری  در حال وصول شدن است  و باعث بهبود شرایط نقدینگی شرکت ها شده استد

از موارد دیگری که در برنامه خط سود امروز بررسی شد کاهش مقداری فروش در برخی از شرکت‌های دارویی بود که به نظر کارشناس برنامه می‌تواند ناشی از کاهش قاچاق محصول و کاهش قدرت خرید مردم باشد.

به گفته مدیرعامل پخش البرز، در گذشته به دلیل وجود ارز ترجیحی اختلاف نسبتا زیادی بین قیمت دارو در داخل و خارج کشور بود که باعث قاچاق ۱۰ الی ۱۵ درصدی دارو به خارج از کشور می‌شد اما با کاهش این فاصله مقدار قاچاق نیز تا حدودی زیادی کم شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha