۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
آدرس غلط به توقف ریزش بورس

شاهین احمدی معتقد است برای تغییر روند بازار نیازی به نامتقارن کردن دامنه نوسان نیست و حتی باید دامنه نوسان تمام شرکت‌ها یکدست باشد.

فردای اقتصاد: مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان معتقد است، مفهومی در بحث حاکمیت شرکتی و مقررات‌گذاری وجود دارد که بنا بر آن بازارها در ۲ طیف تعریف می‌شوند. نخست بازارهای آزاد از نظارت و دیگری بازارهای تحت نظارت. کشورهایی نظیر انگلیس و آمریکا دارای اقتصادی آزاد از نظارت هستند. از طرفی کره شمالی کشوری است که اقتصادی تحت نظارت دارد. سایر کشورها هم میان این ۲ طیف قرار می‌گیرند.

شاهین احمدی در برنامه روز دوشنبه بورسان عنوان کرد: در نیمه نخست آبان ۱۴۰۱ که بازار در محدوده کف قیمتی قرار داشت اقداماتی در جهت ایجاد موازنه در سبد سرمایه‌گذاری صورت گرفت. در این بازه زمانی شرکت‌هایی که سفارشاتی در محدوده یک هزار اردر (خرید یا فروش) در تابلو به ثبت رسانده بودند به یک‌باره وارد صفوف خرید شدند. پیگیری‌ها نشان داد چند شرکت از منابع آزاد در راستای خرید سنگین در بازار بلوکی استفاده می‌کنند.

وی افزود: زمانی که خرید به صورت بلوکی انجام می‌شود، به عبارتی سمت عرضه جمع می‌شود. هر چند سهام خریداری شده بلوکی بوده و در بخش خرد به فروش نمی‌رسد اما اگر به عنوان مثال ۳ هفته آگهی شود و در ادامه فروشی هم روی ندهد نهایتا فروش در تابلوی خرد به وقوع خواهد پیوست.

احمدی ادامه داد: زمانی که خرید به صورت بلوکی انجام شود، عملا بخشی از عرضه حذف خواهد شد. سایر متقاضیان خرید بلوکی نیز به دلیل نبود عرضه در این بخش، اقدام به خرید سهام به صورت خرد خواهند کرد. دقیقا مشابه اتفاقی که برای خودرو می‌افتد.

بانک صادرات قاعدتا با توجه به نیاز نقدینگی اقدام به فروش خودرو کرد. در اینجا گروه دیگری هم هست که بنا به نیاز مالکیتی و کنترلی اقدام به خرید خودرو می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برآینده رویداد فوق گفت: بانک صادرات سریعا با فروش سهام خودرو نقد می‌شود. در ادامه سمت عرضه نیز تضعیف خواهد شد.

 وی افزود: برای یکسری از معاملات تابلوی خرد وجود ندارد، فروشندگان مجبورند از تابلوی دوم استفاده کنند. به دلیل این که در این بخش نیاز نقدینگی فروشنده تامین شده است در نتیجه وارد تابلوی خرد و عرضه سایر سهام خود نمی‌شود. بنابراین برآینده عرضه بلوکی مثبت است.

مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان با اشاره به موضوع دامنه نوسان عنوان کرد: مدافعان و مخالفان کاهش دامنه یا نامتقارن شدن آن استدلال‌های متفاوتی را مطرح می‌کنند.

برخی معتقدند سهامی که با دامنه نوسان ۷ درصدی، ۴ برابر رشد کرده است، اکنون ایجاد محدودیت در این نماد ایرادی نخواهد داشت.

احمدی گفت: در روند صعود به عنوان مثال سهام شرکتی که با دامنه ۷ درصدی ۳ برابر رشد کرده است، اکنون در زمان بازگشت نمی‌توان برای این سهام دامنه ۲ درصدی در نظر گرفت.

اتفاقا در سهام بزرگ باید دامنه به شکل فعلی متقارن بماند که اگر روند صعودی با ۷ درصد صورت گرفت بازگشت هم باید با همین دامنه انجام شود.

وی بیان کرد: ریزساختارهای بازار باید بهبود پیدا کند ( نه تبدیل دامنه متقارن به نامتقارن).

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه چه دلیلی وجود دارد سهامی که در ابتدای شروع بازار مثبت ۵ است در ادامه به منفی ۵ درصد افت کند و در نهایت قیمت پایانی با مثبت ۴.۵ درصد بسته شود.

مشکل اصلی بازار اینجاست، شناروی سهام محدود بوده و عمده سهام، دارای سهامدار کنترلی است.

باید دامنه نوسان تمام شرکت‌ها یکدست باشد.

در برنامه امروز بورسان، شاهین احمدی مدیرعامل کارگزاری نماد شاهدان به تشریح وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات در بازار سهام پرداخت. معصومه طاهرخانی کارشناس بازار سرمایه هم در ادامه یکی از صنایع بورسی را مورد بررسی قرار داد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha