۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
متغیرهای اقتصادی چه سیگنال می‌دهند؟

به گفته طاهری، بعد از تجربه دوره‌هایی که رشد اقتصادی کاهشی شد همزمان با بازگشت به حالت نرمال توام با شوک مثبت نفتی، رشد اقتصادی بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.

فردای اقتصاد: این تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصاد معتقد است، رشد اقتصادی فصل بهار به رقم ۶.۲ درصد رسید، در مقیاس سالانه نیز رقم ۵ درصدی قابل توجه خواهد بود.

احسان طاهری در برنامه امروز بوسان عنوان کرد: در ۳ دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی در رشد اقتصادی کشور تجربه شد.در دوره‌هایی که تحریم نبودیم و درآمدهای نفتی افزایشی بود، طبعا رشد اقتصادی تحت تاثیر این مهم قرار گرفت.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته رشدهای اقتصادی بیش از ۱۵ درصد هم به طور فصلی تجربه شده است و چنین ارقامی در اقتصاد کشور بیگانه نیست.

بررسی رشدهای اقتصادی در مقاطع مختلف نظیر سال‌های، (۱۳۸۷)، (۱۳۹۱ ، ۱۳۹۲) و (۱۳۹۷، ۱۳۹۸) و تقارن آن‌ها با دوران تحریم نشان از نقش اساسی نفت در اقتصاد کشور دارد. به عبارتی در سال‌هایی که کشور با معضل تحریم مواجه بوده طبعا درآمدهای دولت در پی افت تزریق نقدینگی به اقتصاد، کاهش پیدا کرده است.

طاهری بیان کرد: حذف تحریم و افزایش درآمدهای نفتی در برخی دوره‌ها، رشد اقتصادی کشور را به همراه دارد.

در عین حال باید وابستگی اقتصادی کشور به نفت قطع شود.

تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصاد تصریح کرد: بعد از تجربه دوره‌هایی که رشد اقتصادی کاهشی شد همزمان با بازگشت به حالت نرمال توام با شوک مثبت نفتی، رشد اقتصادی بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.

وی افزود: کشورهای عربستان و ترکیه از سال ۱۹۹۰ تقریبا GDP این کشورها مشابه یک‌دیگر بوده است. اکنون اما GDP عربستان یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلار و GDP ترکیه ۹۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. GDP ایران نیز طی دوره مذکور تقریبا ۳ برابر شده است.

در برنامه امروز بورسان، احسان طاهری تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصاد به تشریح آخرین وضعیت متغیرهای اقتصاد کلان پرداخت. در ادامه حسن بان کارشناس حوزه تامین مالی مسکن مسئله تامین مالی مسکن با ظرفیت های بازار سرمایه را بررسی کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha