۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
ابزارهای ملکی چگونه در بازار سرمایه ایفای نقش می‌کنند؟

به گفته بان، در سایر کشورها بازار املاک و مستغلات در بورس تقریبا ۳ برابر بازار سهام آنهاست در ایران هم باید ۳ برابر ارزش بورس و فرابورس در بازار سرمایه ابزارهای ملکی وجود داشته باشد، اما این‌طور نیست.

فردای اقتصاد: این کارشناس حوزه تامین مالی مسکن معتقد است، در حوزه مسکن مسئله اصلی گپ عمیق بین قدرت خرید مصرف‌کننده با قیمت مسکن خواهد بود. در ۱۰ سال گذشته این فاصله خیلی زیاد شده است.

حسن بان در برنامه امروز بورسان عنوان کرد: سوالی مطرح است مبنی بر این که چرا در کشورهای دیگر می‌توان روی ۹۰ درصد ارزش مسکن وام گرفت؟ با فرض دریافت وام ۹۰ درصدی برای خانه‌ای ۱۰ میلیارد تومانی هم قدرت بازپرداخت وجود ندارد.

در سایر کشورها بازار املاک و مستغلات در بورس تقریبا ۳ برابر بازار سهام آنهاست. در ایران هم باید ۳ برابر ارزش بورس و فرابورس در بازار سرمایه ابزارهای ملکی وجود داشته باشد، اما این‌طور نیست.

وی ادامه داد: اولویت بورس ایران مواردی همچون اوراق بدهی، IPO شرکت‌ها و... بوده است نه اوراق بهادارسازی دارایی‌های فیزیکی.

در آمریکا بعد از بحران جمعه سیاه ابزارهای ملکی تعریف شدند.

بان بیان کرد: بورس تهران و فرابورس به این بلوغ رسیدند که بتوانند دارایی‌های فیزیکی و ملکی (بانک‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی) را تبدیل به اوراق بهادار کنند. این اقدام فارغ از بازار املاک و مستغلات بازار مسکن طبعا منافعی را برای بازار سرمایه کشور به همراه خواهد داشت.

این کارشناس حوزه تامین مالی مسکن در خصوص شائبه حضور ذی‌نفعان گفت: ذی نفعان افرادی هستند که به عنوان مثال در حوزه مصالح حضور دارند یا به عبارتی در تامین مالی ساخت وارد می‌شوند.

قوه نظارتی سازمان بورس و شورای عالی پول می‌توانند بازی ذی نفعان را عوض کنند.

وی افزود: با توجه به برخی خلاء‌ها متاسفانه نمی‌توان منابع را از بازار سرمایه جمع‌آوری کرد و در ادامه یا در اختیار بازار پول قرار داد، یا اوراق صکوک یا وام‌های میکرو صکوک به افراد ارائه کرد.

در برنامه امروز بورسان، احسان طاهری تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصاد به تشریح آخرین وضعیت متغیرهای اقتصاد کلان پرداخت. در ادامه حسن بان کارشناس حوزه تامین مالی مسکن مسئله تامین مالی مسکن با ظرفیت های بازار سرمایه را بررسی کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha