۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۵
چرا بورس تمایل بیشتری به ریزش دارد؟

به گفته آقابزرگی، ممکن است بزرگترین بازیگر در اقتصاد و بازار سرمایه بر خلاف منافع عمومی در برخی از نقاط که تضادهایی وجود داشته باشد بخشی را برگزیند که منافع بیشتری را به همراه داشته باشد. این بخش می‌تواند خارج از بورس یا داخل بورس باشد.

فردای اقتصاد: مدیر عامل سبدگردان نیکان معتقد است، تا زمانی که ساختار، نحوه حکمرانی، ایفای نقش دولت به عنوان سکاندار اقدامات اقتصادی به طور مطلق در اختیار این نهاد قرار داشته باشد طبعا سایر مولفه‌ها نظیر مسائل برون مرزی سیاسی، مسائل اقتصادی، تصمیمات داخلی و... اثرگذاری به نحوه شایسته نخواهند داشت.

فردین آقابزرگی در برنامه امروز بورسان عنوان کرد: اخباری پیرامون موضوع FATF منتشر می‌شود، وزارت اقتصاد از مقبولیت قرارداد خبر می‌دهد اما بازار واکنش چندانی به این مهم نشان نمی‌دهد. تصمیماتی در حوزه نرخ بهره بین بانکی اتخاذ می‌شود مبنی بر این که این نرخ کاهش پیدا می‌کند اما در ادامه باز هم مورد اقبال از سوی بازار سهام قرار نمی‌گیرد. اکنون با خبار مثبت شاهد یک بی تفاوتی در بازار هستیم.

وی ادامه داد: ممکن است بزرگترین بازیگر در اقتصاد و بازار سرمایه بر خلاف منافع عمومی در برخی از نقاط که تضادهایی وجود داشته باشد، به عنوان مثال در صنعت خودرو، بانک‌داری، فولادی، پتروشیمی و پالایشی بخشی را برگزیند که منافع بیشتری را به همراه داشته باشد. این بخش می‌تواند خارج از بورس یا داخل بورس باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بعضا گفته می‌شود تصمیمات خارج از بدنه سازمان بورس اتخاذ می‌شود، پس بورس هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارد.

چربش اطلاعات دولت نسبت به اتاق‌های فکر یا کمیسیون‌های مجلس از قدرت بیشتری برخوردار است.

آقابزرگی درباره منشاء بی تفاوتی سرمایه‌گذاران به اخبار مثبت گفت: اصلاحات اقتصادی در صندوق‌های بازنشستگی، به طور مشخص صندوق تامین اجتماعی که یک موسسه عمومی غیر دولتی است اما اداره امور منابع آن به دست دولت بوده، باید انجام بگیرد.

بالاترین و بهترین تجربه خصوصی‌سازی در سطح بین‌الملل در اختیار سنگاپور بوده و در اینجا متولی خصوصی‌سازی و نظارت،دولت نیست بلکه بخش خصوصی است.

وی افزود: اداره امور شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، هر چند تحت عنوان واگذاری به سهامداران عدالت اما در اختیار دولت است.

در کشور فرآینده خصوصی‌سازی به ظاهر در حال انجام است. اکنون متولی، رگولاتور و ناظر بازار سرمایه باید برای به جریان افتادن انقلاب اقتصادی کمک کنند.

در برنامه امروز بورسان، فردین آقابزرگی مدیر عامل سبدگردان نیکان به ارزیابی وضعیت جاری و چشم‌انداز آتی معاملات در بازار سهام پرداخت. در ادامه مهدیه علیجانی کارشناس بازار سرمایه وضعیت معاملات در بورس کالا را بررسی کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha