۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
انویدیا، پیشتاز درآمدی هفت شگفت‌انگیز

شرکت انویدیا، پیشتاز درآمدزایی هفت شرکت بزرگ تکنولوژی جهان موسوم به هفت شگفت انگیز است.

فردای اقتصاد - بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی طی هفته جای آمارهای فصل مالی نخست سال ۲۰۲۴ را منتشر می‌کنند این در حالی است که شاخص S&P 500 طی هفته‌های اخیر با افت قابل توجهی روبه رو بوده است. 

مایکروسافت، متا، آلفابت ( گوگل) و تسلا که بخشی از گروه هفت شگفت‌انگیز ( هفت شرکت بزرگ فناوری ) را تشکیل می‌دهند قرار است این هفته گزارشهای مالی خود را ارایه دهند این در حالی است که روند کاهشی قیمت سهام بازار حتی گریبان شرکتهای فعال در عرصه هوش مصنوعی را هم گرفته است. 

شرکت انویدیا جمعه گذشته با سقوط ۱۰ درصدی قیمت سهام ۲۱۲ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد که بدترین روز سهام این شرکت از زمان همه‌گیری کرونا در مارس ۲۰۲ است. 

با این حال چشم‌انداز سوددهی گروه هفت شگفت‌انگیز که شامل اپل، آمازون و انویدیا هم می‌شود، مثبت است. پیش‌بینی می‌شود سود سه ماهه اول شرکتهای این گروه طی یک سال ۳۸ درصد افزایش نشان دهد در حالی که احتمالا سود سالانه شاخص S&P 500 تنها ۲.۴ درصد خواهد بود.

حدود ۱۷۸ شرکت از شرکتهای شاخص S&P 500 که بیش از ۴۰ درصد از ارزش بازار این شاخص را نمایندگی می‌کنند، هفته آینده آمارهای مالی خود را اعلام می‌کنند اما عموما انتظارات از بزرگترین شرکتهای فناوری است.موضوع اما این است که اگر انویدیا را از لیست ۱۷۸ شرکت حذف کنیم، رشد درآمد خالص انتظاری برای این گروه به ۲۳ درصد کاهش می‌یابد. 

گلدمن ساکس سهم انویدیا را مهمترین سهم در کره زمین می‌خواند، این شرکت اما گزارش مالی خود را یک ماه دیگر ارایه می‌دهد.

وقایع هفته‌های اخیر نشان میدهد که تردیدهای بازار به قیمت‌های بزرگترین سهام‌های فناوری جهان هم نفوذ کرده است. در حالی که آن‌ها مسوول بخش اعظم سودهای بازار سهام امسال بوده‌اند، طی یکسال نزدیک به ۹۳۰ میلیار ددلار از ارزش خود را نیز از دست داده‌اند. 

تسلا روز سه شنبه این هفته و متا روز چهارشنبه و مایکروسافت و آلفابت نیز روی پنج شنبه  گزارش‌های مالی خود را ارایه می‌دهند. اپل و آمازون نیز هفته آینده دفاتر مالی خود را به روی سهامداران خواهند گشود. 

در میان شرکتهای گروه هفت شگفت‌انگیز وضعیت متا هم قابل توجه است. ارزش سهام متا طی سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۳۶ درصد افزایش یافته در حالی که آلفابت ۱۰ درصد ومایکروسافت ۶ درصد رشد ارزش نشان داده‌اند. سهام تسلا اما نزدیک به ۴۱ درصد سقوط کرده است. 

انتظار می رود اوضاع برای مایکروسافت هم مناسب باشد. این شرکت دستیار هوش مصنوعی Copilot را به بسیاری از محصولات آفیس و پلتفرم کدنویسی گیت‌هاب اضافه کرده و طی سه ماه اخیر نیز میزان تقاضا برای محصولات هوش مصنوعی در کسب وکار ابری Azure تقویت شده است. انتظار می‌رود مایکروسافت ۱۵ درصد رشد درآمد اعلام کند.

از طرف دیگر آلفابت با تردیدهایی در مورد برنامه‌های هوش مصنوعی خود مواجه است. بعد از چند اشتباه پرسروصدا و بعد ادغام هوش مصنوعی این شرکت در موتورهای جست وجو، گوگل در موقعیت دفاعی قرار گرفته است. دو گزارش فصلی گذشته آلفابت با فروش‌های قابل توجهی روبه رو بوده و هرنوع آمار منفی می‌تواند داستان افت این شرکت را تقویت کند.

اما اگر شرکتهای هفت شگفت‌انگیز را کنار بگذاریم انتظار می‌رود سود باقی شرکتهای شاخص S&P 500 با کاهش ۳.۹ درصدی مواجه شود هرچند تحلیلگران انتظار دارند که این روند در ادامه سال معکوس شود. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار