۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
برگزاری همزمان اکسپو ۱۴۰۳ و اجلاس ایران و اتحادیه آفریقا به منظور شناخت بازار های جدید

با هدف شناسایی ظرفیت های مشترک و افزایش صادرات کشور، دو رویداد بزرگ با حضور بیش از دو هزار فعال اقتصادی و هیات های عالی رتبه تجاری در سطح وزرای اقتصادی بیش از ۴۰کشور در تهران برگزار خواهد شد.

فردای اقتصاد:  مهدی ضیغمی با بیان این مطلب افزود: رویداد ایران اکسپو ۱۴۰۳ میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور است و ۴۰ کشور با هیأت عالی رتبه دولتی در این رویداد حضور خواهند داشت و همزمان با برگزاری اکسپو اجلاس ایران و اتحادیه آفریقا نیز در سطح مقامات عالی رتبه اقتصادی کشور ها برگزار می شود که هدف از برگزاری این رویداد شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های آفریقا و بالعکس و افزایش صادرات و در نهایت تولید است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: روز جمعه هفتم اردیبهشت دومین اجلاس همکاریهای اقتصادی ایران و آفریقا و روز شنبه هشتم اردیبهشت ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی با حضور مقامات عالی رتبه کشورمان و مقامات کشورهای مهمان آغاز به کار خواهد کرد.

ضیغمی با بیان اینکه این نمایشگاه فضای مناسبی برای افزایش مقاصد صادراتی، گروه‌های کالایی و تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی است، تاکید کرد: بازدید از کارخانجات بزرگ، شهرک‌های صنعتی و دانش‌بنیان‌ها هم در جریان برگزاری نمایشگاه در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر صمت گفت: در نمایشگاه سال گذشته پیش بینی ما این بود که در نتیجه انعقاد قراردادها بین تجار ایرانی و خارجی یک میلیارد دلار صادرات تحقق می‌یابد اما با توجه به حجم گسترده مهمانان در سال جاری در نمایشگاه پیش بینی می‌کنیم در نمایشگاه امسال زمینه صادرات بیش از یک میلیارد دلار فراهم شود. بیش از ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس حضور دارند.

ضیغمی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های این سازمان برای پیگیری تفاهم نامه‌ها و قراردادهای امضا شده در این دوره از نمایشگاه گفت:برای اجلاس افریقا و نمایشگاه ایران اکسپو تیم پایش و پشتیبانی تشکیل شده تا بتوان با استفاده از اطلاعات ان‌ها به رسانه‌ها و مسولان گزارش عملکرد داد.

وی ادامه داد: معمولا خیلی از شرکت‌ها تفاهم نامه، قرارداد، ادامه مذاکرات یا بازدید از کارخانه را پس از نمایشگاه دارند، اما به ما گزارش نمی‌دهند بر همین اساس تصمیم گرفتیم تیم‌های پایش و پشتیبانی با استانداردهای بین المللی تشکیل بدهیم تا این امور را پیگیری کنند این تیم‌ها قبل از نمایشگاه با تجار ارتباط گرفتند و قرارهای بی تو بی را تنظیم کردند تا این ارتباط برای سایر نمایشگاه حفظ شود یا حتی زمینه برای حضور تاجران ایرانی در نمایشگاه‌های کشورهای طرف مذاکره فراهم شود من پیش از این هم تاکید کردم که نتیجه گرفتن به استمرار و ثبات نیاز دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه مجموعا از ۹۶ کشور برای حضور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ثبت نام کرده اند گفت: از ۸۰ کشور دنیا مقامات و تجار برای بازدید از این نمایشگاه حضور خواهند داشت. بیش از ۲ هزار تاجر از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد : نمایشگاه اکسپو با حضور ۳۵۰ شرکت و در شش گروه کالایی که مزیت های صادراتی آنها نسبت به سایر گروه ها بیشتر است شامل : دارو و تجهیزات پزشکی، ساختمان و عمران، پتروشیمی، مواد غذایی و کشاورزی،  صنعت، میزاث فرهنگی و گردشگری در فضایی با ابعاد ۵۰ متر مربع  برگزار خواهد شد.

وی افزود: دولت عربستان نیز به همراه هیاتی که در راس آن یک معاون وزیر خواهد بود از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی توانمندی‌های صادراتی بازدید خواهند داشت ۳۰ کشور آفریقایی از اتحادیه آفریقا در اجلاس حضور دارند.

ضیغمی با تاکید بر اینکه ظرفیت های فعلی کشور آماده پذیرایی از تعداد بیشتری از متقاضیان این رویداد نیست گفت : متاسفانه ظرفیت فعلی هتل ها به ما این امکان را که پذیرای متقاضیان بیشتری باشیم نمی دهد از سویی در صورت انعقاد قرار داد ها نیز در بخش های زیر ساختی نظیر حمل و نقل و لجستیک ضعف هایی وجود دارد که در صدد رفع آن با حمایت دولت هستیم.

وی در پاسخ به هزینه های برگزاری این رویداد گفت: ما برای صرفه جویی هزینه ها و استفاده از ظرفیت های هر دو رویداد را در کنار هم برگزار کردیم.

فراهم سازی شناخت زمینه‌های تجاری طرفین

محمد صادق قنادزاده معاون ارتقا کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت نیز در خصوص برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا گفت: ایران و کشورهای آفریقایی از ظرفیت یکدیگر مطلع نیستد بنابراین برگزاری این اجلاس همزمان با نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی در راستای فراهم سازی شناخت زمینه‌های تجاری طرفین صورت گرفت.

وی افزود: با آفریقا در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، کشت فراسرزمینی و واردات مواد اولیه تولید می‌توان همکاری کرد.  

وی با اشاره به ذخایر نفتی و گازی قاره آفریقا اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران در این زمینه تخصص دارد و دانش فنی دارد، چند گروه از قاره آفریقا نیز برای مذاکرات تخصصی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی نیز به ایران خواهند آمد. قنادزاده بیان داشت: علاوه بر آن در حوزه عمران و خدمات فنی و مهندسی نیز میتوان طرفین با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار