اقتصاد آمریکا به سمت رکود تورمی پیش می‌رود؟

بررسی آخرین پیش‌بینی‌ها از کاهش نرخ بهره فد
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
اقتصاد آمریکا به سمت رکود تورمی پیش می‌رود؟

تا پیش از سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رفت تا اقتصاد آمریکا فرود نرمی را در سال ۲۰۲۴ داشته باشد، یعنی کاهش ملایم تورم بدون کاهش در رشد اقتصادی. اما در حال حاضر، با افزایش تورم و کاهش نرخ رشد، برخی‌ها احتمال وقوع رکود تورمی را مطرح کرده‌اند. هر چند که این دیدگاه منتقدانی هم دارد.

برآوردهای اولیه از رشد اقتصادی آمریکا در اولین فصل ۲۰۲۴ منتشر شد که فاصله قابل توجهی از پیش‌بینی اقتصاددانان (۲.۵ درصد)، داشت و به ۱/۶ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر، آمارهای تورم مخارج مصرفی اشخاص بالاتر از انتظارات (۲/۶ درصدی) بود و به ۲/۷ درصد رسید. تا پیش از سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رفت تا اقتصاد آمریکا فرود نرمی را در سال ۲۰۲۴ داشته باشد، یعنی کاهش ملایم تورم بدون کاهش در رشد اقتصادی. اما در حال حاضر، با افزایش تورم و کاهش نرخ رشد، برخی‌ها احتمال وقوع رکود تورمی را مطرح کرده‌اند. هر چند که این دیدگاه منتقدانی هم دارد.

در حال حاضر انتظار می‌رود که با احتمال بیشتری در ماه نوامبر یا سپتامبر کاهش در نرخ بهره فدرال رزرو اتفاق بیوفتد. اما تمامی احتمالات تا انتهای سال ۲۰۲۴، به زیر ۵۰ درصد رسیده است. تحلیلگران فیچ ریتینگز پیش‌بینی می‌کنند که اگر رشد اقتصادی به آرامی کاهش یابد و از سوی دیگر تورم با شدت بیشتری افزایش یابد، احتمال کاهش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۴ بعید به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار