۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
تصمیم مکمل «ویکند دوروزه»

علیرضا خسروشاهی

تصمیم برای دو روزه شدن تعطیلی آخر هفته اگر چه بسیار دیر اما بالاخره به ایران هم رسید. سال‌هاست که تعطیلی دو روز آخر هفته در عموم کشورها به دلیل اقتضائات زندگی در جهان مدرن به مرحله اجرا رسیده و حتی کشورهایی در حال حرکت به سمت تعطیلی سه روز در هفته هستند.

اما فارغ از محاسن بسیار زیاد ویکند دوروزه اعم از رونق گردشگری، افزایش بهره‌وری و … نباید از تصمیمات مکمل آن غافل بود. مهمترین پیامد دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته، افزایش روزهای بین‌التعطیلین هفته در هفته‌هایی خواهد بود که تعطیلی مناسبتی دارند. در اکثر کشورها برای حل این مسأله، علاوه بر کاهش این نوع تعطیلات از روش انتقال تعطیلی مناسبتی به ابتدا یا انتهای هفته نیز استفاده می‌شود که در این صورت آخرهفته سه روزه خواهد شد (long weekend).

مثلا اگر تعطیلی روز کارگر به روز سه‌شنبه بیفتد و دوشنبه روز بین‌التعطیلین باشد برای جلوگیری از آسیب روز بین‌التعطیلین به هفته کاری، تعطیلی روز سه‌شنبه به روز دوشنبه منتقل می‌شود که هم باعث رونق مضاعف گردشگری می‌شود و هم هفته کاری را از آشفتگی نجات می‌دهد.

کارشناسان معتقدند پخش شدن فرصت‌های مسافرت در طول سال مهمترین پیامد مثبت تعطیلی دو روزه خواهد بود که باعث رونق گردشگری در سایر نقاط کشور به جز شمال خواهد شد. افزایش تقاضای گردشگری به افزایش عرضه زیرساخت‌ها در همین حوزه منجر می‌شود که می‌تواند ایجاد فرصت‌های شغلی قابل ملاحظه‌ای در مناطق مختلف کشور را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha