۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
درجه ریزش بورس امروز به روایت آمار

بورس تهران امروز با افت قیمت ۹۳ درصد از سهام و ریزش بیش از ۲.۸ درصدی تا محدوده از دست دادن مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نیز پیش رفت. دلیل این ریزش چه بود؟

بورس تهران امروز با افت قیمت ۹۳ درصد از سهام و ریزش بیش از ۲.۸ درصدی تا محدوده از دست دادن مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نیز پیش رفت. این مقدار کاهش از تیرماه سال گذشته تا کنون مشاهده نشده بود.

حواشی پالایشی در تالار شیشه‌ای

پس از نصف شدن سود پتروشیمی زاگرس و گزارش پالایش نفت بندرعباس که مجددا اصلاح شد، امروز کلیه نمادهای پالایشی تا تعیین تکلیف فرمول و اصلاح گزارش‌ها متوقف شدند. برخی معتقدند ریزش امروز بورس، عمدتا به خاطرعدم اصلاح دستورالعمل جدید نرخ خوراک و فرآورده‌های نفتی بود که در دی۱۴۰۲ ابلاغ و البته عطف به ماسبق شده بود. شرایطی که سبب شد تا مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز در نامه‌ای به وزیر نفت بر لزوم اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی تاکید کند. در نامه عشقی آمده اثرات تغییرات غیرمنطقی در دستورالعمل مذکور در صورت‌های مالی سال ۱۴۰۲ شرکت‌های پالایشی به شکل کاهش قابل توجه در سودآوری این شرکت‌ها و انباشت مطالبات از شرکت ملی پخش و پالایش نمایان شده که منجر به توقف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها خواهد شد. عاملی که به عنوان اصلی‌ترین دلیل ریزش امروز شاخص‌های بورسی معرفی شد. امروز محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در صحن علنی مجلس، خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.

رکوردهای جدید در بازار بدهی

سود اسناد خزانه به رشد ادامه می‌دهد و امروز نرخ سود اخزاهای جدید به ۳۷ درصد رسید تا میانگین سود در این بازار در رکوردی تاریخی به ۳۶ درصد افزایش پیدا کند. در این خصوص امروز فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای با تأکید بر اینکه میزان انتشار و سررسید اسناد خزانه اسلامی خارج از اختیارات فرابورس است، عنوان کرد پذیرش اخزاها در فرابورس با توجه به دستورالعمل پذیرش و معاملات اسناد خزانه اسلامی و صرفا با هدف فراهم کردن بازار ثانویه این اوراق با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود. موضوعی که همچنان بورسی‌ها نگران آن هستند.

بهانه دلاری ریزش بورس

عقب‌نشینی نرخ دلار به کانال ۵۶هزار تومان را می‌توان یکی از عوامل اثرگذار بعدی در وضعیت امروز بازار سهام دانست. جایی که چندی پیش امید به کاهش شکاف میان نرخ دلار دستوری و دلار مرکز مبادله قوت گرفته بود و حالا کاهش نرخ دلار آزاد در کنار رویکرد سیاستگذار و اصرار به سیاست‌های گذشته سبب شده تا احتمال تغییر سیاست‌های ارزی و کاهش شکاف ارزها کاهش پیدا کند.

متهم ردیف اول کیست؟

اما شاید بتوان گفت کلافگی سرمایه‌گذاران بورس از اوضاع و احوال این بازار و جاماندگی جدی آن از دیگر بازارهای دارایی، یک عامل مهم در بیش‌واکنشی به هر رخداد و تحول منفی در این بازار است که ریشه اصلی آن به چالش‌هایی بازمی‌گردد که اقتصاد دستوری متهم ردیف اول آن است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha