۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
مواجهه بورس با نرخ بهره بالا؛ راه و بیراهه

در برنامه امروز بورسان علیرضا توکلی کاشی کارشناس بازار سرمایه، ساسان الله قلی مدیر عامل شرکت سبدگردان سورنا و علی اکبر ایرانشاهی رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار به میزبانی مهدی طحانی نگرش‌های متفاوتی را از مواجهه بورس با نرخ بهره بالا ارائه دادند.

فردای اقتصاد: نرخ بهره اوراق بدهی در ارقامی بیش از ۳۰ درصد قرار داشته و به یکی از نگرانی سرمایه‌گذاران و کارشناسان بورسی تبدیل شده است. در این میان برخی معتقدند این افزایش نرخ بهره در بازار بدهی همانند دماسنجی وضعیت اقتصاد و سیاستگذاری‌ها را نشان داده که طبیعتا می‌تواند تبعاتی در پی داشته باشد. اما روش درست مواجهه با این نرخ بالا چیست؟ آیا سازمان بورس باید در این فرآیند دخالت کند یا راهکار مناسب‌تری وجود دارد؟

علیرضا توکلی کاشی، پژوهشگر اقتصادی و کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: دماسنجی که نرخ بهره را به نمایش می‌گذارد در واقع وضعیت تب را در اقتصاد کشور نشان می‌دهد. در واقع اقتصاد کشور در تب کمبود منابع مالی می‌سوزد. دماسنج در بازار بدهی نرخ بهره را به درستی نشان می‌دهد. در صورتی که نرخ، مطلوب دولت، بانک مرکزی، سازمان برنامه یا مرکز اوراق که قصد انتشار اوراق را دارد، نیست باید در ابتدا عوامل ایجاد این نرخ را مورد بررسی قرار داد.

ساسان الله‌قلی، مدیرعامل شرکت سبدگردان سورنا در ادامه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های آتی یکی از بازیگران و ارکان بازار مالی خواهند بود که می‌توانند به توسعه کشور، سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه کمک‌ کنند، بنابراین دخالت در مدیریت مطلوب نیست و سازمان بورس بیش از اندازه در این بخش سخت‌گیری می‌کند.

علی اکبر ایرانشاهی رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تصریح کرد: بنا بر مصوبه سال ۱۳۹۶، صندوق‌های درآمد ثابت اجازه تضمین سود ندارند. نامه منتشر شده به هیچ عنوان محدود کننده تبلیغات نبوده و در مدیریت نیز دخالت نمی‌کند. روزی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به دریافت مجوز کردند دقیقا با چنین شروطی مجوز صادر شد. 

در برنامه امروز بورسان علیرضا توکلی کاشی کارشناس بازار سرمایه، ساسان الله قلی مدیر عامل شرکت سبدگردان سورنا و علی اکبر ایرانشاهی رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس و اوراق بهادار نگرش‌های متفاوتی را از نحوه مواجهه بورس با نرخ بهره بالا ارائه دادند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • مجییید IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    بورس محلی برای تامین مالی شرکتهاست و شاخص سازی با چند تا سهم دولتی مثل فولاد فملی شستا شپنا نوری خساپا خودرو اخابر حکشتی وتجارت وبملت و..
  • حمید IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    نمیدونم چرا واستون سخته فایل صوتی برنامه هارو بذارید
  • بی نام IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    چرا مردم باید تاوان این بهره اوراق رو با بی ارزش شدن سرمایه هاشون تو بورس بدهند این بازی دولت باجیب مردم کی تمام می‌شود
  • S d IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    خروج این همه سهامداران بی‌دلیل نبوده درست شدن بازار زمانبر بوده بدلیل پیش بینی پایین سود سهم ها با دلار 60هزار تومان حداقل باید هزار تومان پیش‌بینی داشته باشند تا بورس رونق بگیره
  • حسین علیایی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    با درود خدمت جناب طحانی عزیز و دست‌اندرکاران برنامه وزین بورسان پیرو برنامه روز ۱۳ خرداد ای کاش بغیر از دوستان کارشناس و حضور جناب ایرانشاهی شخص ثالث دیگری هم از بانک مرکزی حضور داشت زیرا تمام پیکان انتقادات به سمت سیاست های پولی بانک مرکزی بود. با سپاس
  • حامد IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    خسته نباشید ، سپاس فراوان بابت اجرای خوب ، و مطرح کردن مشکلات برای یافتن راهکار برون رفت از مشکلات
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    تورم بالای ۶۰درصد داریم سود صندوقهای سرمایه گذاری باید بیش از ۶۰درصد باشد
  • علی CA ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    حرف بنده اینه چرا افرادی که سهام رو میگیرن غیر ما ها هستن چرا دادستانی یا مدعی العموم وارد نمیشه این افراد چه کسانی هستن که رانت مال اوناست چون روزهای اول تا یکماه هرروز مثبته بعدش هم میفروشن وتمام واقعا خواهش دارم ببین تو بورس چه خبره در این زمینه
  • جعفر رضایی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    ممنون .