۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱
سبقت انویدیا از اپل؛ مقایسه نقش شرکتهای تکنولوژی در بورس آمریکا و ایران

ارزش انویدیا برای نخستین بار از سه هزارمیلیارد دلار گذشت و این شرکت را برای ساعاتی به دومین شرکت با ارزش جهان بعد از مایکروسافت تبدیل کرد. 

فردای اقتصاد -  ارزش انویدیا برای نخستین بار از سه هزارمیلیارد دلار گذشت و این شرکت را برای ساعاتی به دومین شرکت با ارزش جهان بعد از مایکروسافت تبدیل کرد. 

پس انتشار آمارهای مالی بسیار مثبت انویدیا در ماه گذشته رشد ارزش این شرکت شتاب بسیار زیادی گرفته است.

انویدیا در حالی توانست اپل را از نظر ارزش پشت سر بگذارد که سازنده آیفون در سال ۲۰۱۰ به نخستین شرکتی تبدیل شده بود که بیش از ۱ تریلیون دلار ارزش داشت. رشد تقاضا برای تراشه‌های گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا یکی از مهمترین دلایل رشد خیره‌کننده ارزش شرکت انویدیاست. 

ارزش انویدیا امروز به ازای هر نیروی کار شاغل در این شرکت ۱۰۲ میلیون دلار است که فاصله بسیار زیادی با دیگر غول‌های تکنولوژی دارد. این میزان برای شرکت اپل و متا ۱۹ میلیون دلار و برای مایکروسافت ۱۴ میلیون دلار است. 

به رغم رشد خیره کننده انویدیا، سایر شرکت‌های موسوم به هفت شگفت‌انگیز ( اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون، تسلا و متا ) هم در جهش هوش مصنوعی سهیم هستند. امروزه از ده شرکت نخست شاخص S&P 500 هشت شرکت مربوط به حوزه تکنولوژی هستند و به نظر می‌رسد شرکت‌های تک پیشران اقتصاد جهانی و کشورهای بزرگ شده‌اند. 

در ایران اما شرکتهای بزرگ فناوری جایی در میان پیشران‌های بورس ندارند و در میان ده شرکت نخست بورس تهران هیچ شرکت تکنولوژی دیده نمی‌شود. ارزش ده شرکت بزرگ فناوری ایران معادل ۱ درصد ارزش بازار بورس است در حالی که ده شرکت بزرگ فناوری آمریکا ۳۸ درصد ارزش بازار S&P 500 را به خود اختصاص داده‌اند. 

موج استارتاپی سالهای گذشته به دلیل نبود سرمایه‌گذاری خارجی و نبود امکان تامین مالی از روش‌هایی چون بازار سهام عملا باعث شده که شرکتهای تکنولوژی و استارتاپی ایرانی به اندازه همتایان جهانی و منطقه‌ای خود رشد نکنند. بسیاری از شرکتهای استارتاپی ایرانی سالهاست پشت در بورس مانده‌اند و برخی از آنها بازارهای خود در ایران را به رقبای منطقه‌ای واگذار کرده‌اند. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار