۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۹
چقدر گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود؟

سال ۱۴۰۲ در کشور، مرغ با وزن دو میلیون و ۱۵۴ هزار تن معادل ۹۷.۴ درصد از کل وزن قابل مصرف طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است.

مهر: روند رو به رشد جمعیت در دنیا نیاز به مواد غذایی، به‌ویژه مواد پروتئینی را بیش از پیش افزایش داده است. در این راستا طی سال‌های اخیر، مصرف گوشت طیور به‌عنوان یک منبع پروتئینی، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

با توجه به اهمیت گوشت طیور، طرح آمارگیری کشتار طیور کشتارگاه‌های کشور از دی ماه ۱۳۹۹ توسط مرکز آمار ایران با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها و سازمان دامپزشکی کشور به مرحله اجرا در آمد که نتایج آن تا پاییز سال ۱۴۰۰ به‌صورت فصلی و پس از آن به صورت ماهانه منتشر شد.

نگاهی به نتایج اجرای یک طرح در سال ۱۴۰۲

تعداد کل طیور زنده وارد شده به کشتارگاه‌ها یک میلیون و ۱۸۶ هزار قطعه به‌وزن دو میلیون و ۹۰۵ هزار تن بوده که از این تعداد یک میلیون و ۱۷۶ هزار قطعه لاشه قابل مصرف به وزن ۳ میلیون و ۲۱۱ هزار تن عرضه شده است.

مرغ با وزن دو میلیون و ۱۵۴ هزار تن، ۹۷.۴ درصد از کل وزن قابل مصرف طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. استان گلستان با ۱۳۱ میلیون قطعه به وزن ۲۴۱ هزار تن بیش‌ترین تعداد و وزن مرغ را به خود اختصاص داده است.

سایر انواع طیور که عمدتاً شامل بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و مرغ تخم‌گذار هستند با ۵۷ هزار تن، ۲.۶ درصد از کل وزن قابل مصرف طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های دارای بیش‌ترین تعداد و وزن سایر انواع طیور به شرح ذیل است:

استان اصفهان با ۸۶۵ هزار قطعه بوقلمون به وزن ۹.۴۱۲ تن

استان یزد با ۲.۷۱۸ هزار قطعه بلدرچین به وزن ۵۷۳ تن

استان اصفهان با ۱۱ هزار قطعه شترمرغ به وزن ۴۵۷ تن

استان البرز با ۶.۸۹۸ هزار قطعه سایر انواع طیور (مرغ تخم‌گذار، مرغ مادر و کبک) به‌وزن ۱۰.۷۲۶ تن

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها