۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۲
پزشکیان: باید مساله FATF را حل کنیم

مسعود پزشکیلن گفت: با وضعیتی که امروز برای برجام و FATF پیش آمده، گره به اقتصاد افتاده است. ما کالا و مواد اولیه را گران می‌خریم و محصول و داشته‌های خودمان ارزان می‌فروشیم. با این توجیه‌ها مشکل مملکت حل نمی‌شود.

پس از اظهارنظر فعالان اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی و تعاون، مسعود پزشکیان، نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ضمن پاسخ‌گویی به سؤالات مطرح شده، به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

پزشکیان اظهار کرد: توسعه صنعتی کشور در شرایط فعلی با محیط زیست رابطه ندارد و ایجاد میکشل می کند. توسعه صنعتی نیازمند سند جامع و کارشناسی است. باید اتاق فکری تشکیل شود و در آن دولت از نگاه و تجربه بخش خصوصی استفاده کند و من هم می‌توانم این مسیر را در دولت پیگیری کنم. بدون مشارکت بخش خصوصی ره به‌جایی نمی‌بریم.

پزشکیان با اشاره به توسعه نامتوازن و گاه نادرست صنعت کشور، گفت: آیا وضعیت تهران و صنعت آن مبنای علمی و توجیه علمی دارد و با تقویت این صنعت با همین شرایط فعلی راه به‌جایی می‌بریم یا باید به اصلاح صنعت کشور بپردازیم؟ شما به‌عنوان بخش خصوصی باید با دولت همکاری کنید و نقشه بکشید، از دانشگاه کمک بگیرید و از تجربه خارج هم استفاده کنید.

ارتباط با دیگر کشورها ضروری است

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: بدون ارتباط با کشورهای دیگر راه به‌جایی نمی‌بریم. برای شکوفا شدن اقتصاد به بازار وسیع نیاز داریم که با این وضعیت ممکن نیست. با وضعیت امروز که برای برجام و FATF پیش آمده، گره به اقتصاد افتاده است. ما کالا و مواد اولیه را گران می‌خریم و محصول و داشته‌های خودمان ارزان می‌فروشیم. با این توجیه‌ها مشکل مملکت حل نمی‌شود.

او تأکید کرد: برای حل این مشکلات، نسخه آنی نداریم؛ باید رفرنس علمی داشته باشد و از تجربه بین‌المللی استفاده می‌کنیم.

پزشکیان افزود: بخش خصوصی باید در انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت کمک کند؛ اما خودش هم باید کار کند. ما با هم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. حل مشکلات و تغییر یک فرایند دفعتاً ممکن نیست. بدون طی مراحل، حل مسئله ممکن نیست.

او درباره وضعیت زنان گفت: ما باید بسترها را فراهم کنیم تا زنان هم در این بستر رشد کنند. زنان باید کارشناس شوند. باید روندهای پیشرفت زنان اصلاح شود. ازنظر ذهنی با اندیشه‌هایی مواجهیم که نمی‌توانیم عده‌ای را حذف کنیم و باید با گروه‌های مختلف حرف بزنیم تا این موانع را حذف کنند.

او با تأکید بر اینکه باید از مسیر علمی حرکت کنیم، گفت: برای رسیدن به هدف باید آلترناتیوهای مختلف داشته باشیم، سناریوهای متعددی برای حل مسئله داشته باشیم و چندین سناریو را با هم پیش بگیریم.

پزشکیان ادامه داد: مانع‌ها را باید با روش‌های مختلف حل کرد و راه آن، گفت‌وگو است. ما به همراهی و همکاری دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و صنفی و زنان نیاز داریم تا با روش‌های علمی تغییرات را رقم بزنیم.

چالش‌های اقتصادی را با تغییر در رویکردها و استفاده از کارشناسان حل می‌کنیم

پزشکیان ادامه داد: درباره ساختار دولتی با نگاه به تجربه بین‌المللی جلو می‌رویم. در این نظام، مسئول، وظیفه او و پاسخ‌گویی او باید مورد توجه باشد. همین رویکرد را در اداره موفق هر واحد اقتصادی می‌بینیم.

بر اساس اظهارات او استفاده از نیروی انسانی هم روش‌های مشخصی دارد که باید ملاک عمل باشد. امروز در بدنه دولت انبوهی از افراد هستند که بدون بهره‌وری لازم، درآمد کسب می‌کنند. این بدنه فربه باید اصلاح شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین به صنایع آب‌بر و تأسیس آنها در مناطق داخلی و خشک اشاره کرد و گفت: مسئول بروز این وضعیت همه ما هستیم. حال برای حل این معضلات باید بر مبنای نگاه‌های کارشناسی، با هم وارد عمل شویم. در این مسیر حتی در صورت نیاز باید از کارشناسان خارجی هم بهره ببریم تا وضعیت کشور را بهبود ببخشیم. باید در نگاه و اجرای خود تغییر اعمال کنیم.

بهبود روابط خارجی و FATF را پیگیری می‌کنیم

به باور او می‌توان مشکلات را حل کرد؛ مشروط بر اینکه سیاست‌ها را تغییر دهیم. همه با هم باید قدم بردارند، اختلاف‌ها را کنار بگذارند و بدانند که تغییر در یک دهه اتفاق می‌افتد و ناگهانی صورت نمی‌گیرد.

پزشکیان با بیان اینکه بهتر شدن روابط خارجی و حل موضوع FATF را پیگیری می‌کنیم، تأکید کرد: برای کاسبان تحریم این مهم است که در فضای تحریم بمانیم و محیط را غیرشفاف نگه دارند. امروز می‌خواهیم این محیط را تغییر دهیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار