۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
اولویت‌های دولت چهاردهم در زمینه‌های رشد تولید صنعتی

دومین نشست باشگاه گفتگوهای پیشرفت صنعتی ایران، با موضوع «رشد تولید در دولت چهاردهم، راهبردها و نسبت آن با سیاست خارجی» به همت فن‌گاه وزارت صمت و اندیشکده‌های امیرکبیر و فطن برگزار شد.

به گزارش فردای اقتصاد و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، در نشست «رشد تولید در دولت چهاردهم، راهبردها و نسبت آن با سیاست خارجی» که با حضور «محمدمجید فولادگر» معاون هماهنگی و محیط کسب کار وزارت صمت، «سعید زرندی» معاون سابق برنامه‌ریزی وزارت صمت، «حسین مهری» قائم مقام شرکت کاله و شماری از اعضای این اندیشکده‌ها و علاقمندان به مباحث اقتصاد سیاسی برگزار شد، اولویت‌های دولت چهاردهم در زمینه‌های رشد تولید صنعتی، رشد تولید و زنجیره‌های ارزش جهانی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در این نشست فولادگر، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، با بیان اینکه محور سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهش تولید با رویکرد دانش‌بنیان و صادرات محور است، تصریح کرد: رویکرد صادرات محور متضمن افزایش کمی و کیفی تولید و عرضه با قیمت رقابتی است و تولید دانش‌بنیان هم ما را به عمق ساخت داخل، خلق ارزش افزوده، پیشرفت در امتداد زنجیره‌های ارزش و تبدیل ایران به مرکز و مرجع اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه دوگانه‌سازی و یا دو قطبی‌سازی در سیاست خارجی صحیح نیست، خاطرنشان کرد: باید در سیاست خارجی نگاهی متعادل و هوشمندانه داشت.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت، آماری مقایسه‌ای از دوره ۳ ساله دولت دوازدهم و دولت سیزدهم در شاخص‌هایی مختلف ارائه و تاکید کرد: الگوی صادرات و واردات کشور به سمت تولید بوده است. براین اساس آمار از واردات محصول نهایی ۵ درصد کم شده و در مقابل واردات کالاهای واسطه ای ۱۳ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه متوسط رشد حجم تجارت خارجی در دولت دوازدهم منفی ۹ درصد بود و در دولت سیزدهم مثبت ۷ درصد بوده است، گفت: در حوزه تجارت خارجی استراتژی اصلی تنوع بخشی مقاصد صادراتی مدنظر بوده و برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با این هدف بوده است.

فولادگر برخی از راهبردها ناظر به دولت آینده را تشریح کرد و افزود: کم کردن فاصله بین نرخ ارزها، برقراری ارتباط بین اعطای تسهیلات بانکی و ظرفیت تولید شرکت‌ها، در پیش گرفتن سیاست‌های اصلاحی در حوره انرژی و آب، حرکت از سمت کنترل بازار به سمت تعادل بخشی در این حوزه، فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری، پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد، تقویت دیپلماسی تجاری با سایر کشورها، اصلاح مدل رابطه دولت با بخش خصوصی، اداره حرفه‌ای وزارتخانه‌های تخصصی و ارتقای مدل تصمیم‌سازی در دولت را از مهمترین اولویت‌های دولت چهاردهم در جهت رشد توید صنعتی برشمرد.

کشور نیاز به سیاست خارجی توسعه‌گرا دارد

در بخش دیگری از این نشست، زرندی، معاون سابق برنامه‌ریزی وزارت صمت، با اشاره به اینکه مدل توسعه‌ای هر کشور بر پایه ۲ مشخصه «میزان دخالت و رابطه بازار و دولت» و «نوع تعامل با محیط بین‌الملل» تعریف می‌شود، گفت : مدل توسعه‌ای دولت‌ها مشخص و شفاف نیست و تا زمانیکه مدل توسعه‌ای دولت‌ها تعیین تکلیف نشود، عدم انسجام و تداخل سیاستی همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه اکنون در دنیا هم راستایی سیاست‌های مختلف با سیاست خارجی و بحث توسعه مطرح است، خاطرنشان کرد: کشور نیاز به سیاست خارجی توسعه‌گرا دارد و باید در خدمت اقتصاد و مقوم بخش تولید باشد.

معاون سابق برنامه‌ریزی وزارت صمت، با اشاره به اینکه تعامل با نظام جهانی پیش فرض سیاست خارجی توسعه‌گرا است، اظهار کرد: در این خصوص باید اجماع‌سازی در داخل صورت گیرد.

زرندی به سه حالت از مدل‌های توسعه‌ای که شامل برون‌گرا، درون‌زا و ترکیبی اشاره کرد و گفت: در مدل‌های درون‌گرا، موضوع خودکفایی است و به‌نوعی ساخت داخل در آن، محور اصلی است. در مدل‌های برون‌گرا محور را باید صادرات بگذارید و در حالت سوم، ما مجبوریم ترکیبی عمل کنیم.

باید پیشران‌های صنعتی را رسمیت بشناسیم

مهری، قائم مقام شرکت کاله، نیزدر این نشست با تاکید بر اینکه بدون تعامل با جهان نمی‌توان به توسعه دست پیدا کرد، افزود: بدون حل مسایل ارتباط جهانی، مسایل توسعه صنعتی حل نمی‌شود.

وی افزود: برای توسعه اقتصادی، باید پیشران‌های صنعتی را رسمیت بشناسیم و آنها را تقویت کنیم. دولت آینده همچنین باید به تکمیل زنجیره و برندسازی شرکت‌های بزرگ توجه کند.

قائم مقام شرکت کاله در خصوص صنعت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: در این حوزه هم شرکت‌های بزرگ و پیشران صنعتی می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار