۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
عقب‌ماندگی در اکتشافات معدنی جبران می‌شود؟/ شناسایی موانع ایران در اکتشافات معدنی

تاکنون با وجود ذخایر فراوان معدنی، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در فعالیت‌های اکتشافی، تجهیز معادن و بهره‌برداری از معادن توسط دولت کافی نبوده است.

فردای اقتصاد: عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا تاکید کرده که در بخش اکتشاف کار باید تکمیل شود. علی‌آبادی معتقد است که دولت آینده اگر بخواهد سهم بخش معدن در اقتصاد را ارتقا دهد، ناگزیر است برای ایجاد ارزش افزوده از ذخایر معدنی، صنایع پایین‌دست را توسعه دهد تا از صادرات آنها ارزآوری بیشتری داشته باشد. وزیر صمت همچنین در تکمیل این موضوع، استفاده از سرمایه خرد مردمی و مشارکت مردم برای تامین سرمایه در بخش معدن را سومین اولویت تمرکز دولت آینده برای پیشرفت بخش معدن می‌داند. حال سوال این است که وضعیت ما در بخش اکتشاف معدنی چگونه است؟

ایران نه تنها از لحاظ نفت و گاز، بلکه از لحاظ ذخایر معدنی نیز غنی است. بر اساس آخرین گزارشات پایگاه مطالعات معدنی جهانی، ایران دارای ۷۲ نوع از انواع مواد معدنی مختلف و ۵۷ میلیارد تن ذخایر احتمالی و ۳۷ میلیارد تن ذخایر قطعی اسـت. تاکنون با وجود ذخایر فراوان معدنی، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در فعالیت‌های اکتشافی، تجهیز معادن و بهره‌برداری از معادن توسط دولت کافی نبوده است. در ششمین قسمت برنامه اقتصاد بنگاه‌ها زهرا مجتهد در گفت‌وگو با سیدسهراب حسینی، نایب رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی، وضعیت اکتشافات معدنی در کشور را بررسی کرد.

فیلم کامل این برنامه را اینجا ببینید: اقتصاد بنگاه‌ها/ ابرچالش‌های دولت چهاردهم از نگاه بخش خصوصی/ محدودیت صادرات فولاد متوقف می‌شود؟/موانع اکتشافات معدنی در ایران

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار