۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
این مشاغل هم باید مالیات بدهند؟

دولت سیزدهم در راستای مالیات‌ستانی عادلانه و شفاف، وضعیت مالیات از اینفلوئنسرها و بلاگرها را در دستور کار قرار داد و اکنون اینفلوئنسرهایی را که دارای بیش از نیم میلیون دنبال‌کننده دارند، شناسایی کرده‌اند.

ایرنا: بر اساس ماده یک و ۹۳ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد ذکر شده، تحصیل کند پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون مشمول مالیات بر درآمد مشاغل است.

بر این اساس همه اصناف و مشاغل و افرادی که کسب و کاری دارند موظف به پرداخت مالیات هستند از این رو اینفلوئنسر و بلاگرها استثنا نیستند و باید مانند سایر افرادی که کسب درآمد دارند مالیات پرداخت کنند. هر چند بسیاری از این افراد زیر بار پرداخت مالیات نمی‌روند.

در ادامه قانون مالیات‌های مستقیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بندی را در قانون بودجه سال ۹۹ تصویب کردند که بر اساس آن، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور (مانند اینستاگرام و تلگرام) از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

همچنین طبق بند ذ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص مالیات فعالیت‌های اینستاگرامی آمده است که درآمدهای کاربران دارای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود؛ از این زمان به بعد رصد اینفلوئنسر و بلاگرها در دستور کار قرار گرفت و طبق اعلام سازمان امور مالیاتی برای این اشخاص برگه‌های تشخیص مالیاتی صادر و ابلاغ شده است. هر چند تعداد این افراد زیاد نیست؛ اما درآمدهای آنها سهم قابل توجهی در مالیات را خواهد داشت.

تعداد اینفلوئنسرها و بلاگرها چقدر است؟

اینفلوئنسر (Influencer) یا فرد تأثیرگذار به فرد شناخته‌شده و پرمخاطبی گفته می‌شود که روی نظر و رفتار مخاطبان خود اثرگذاری بالایی دارد و در حوزه‌ها و فضاهای مختلفی فعالیت می‌کنند این افراد با تولید محتوا و یا تبلیغات اقدام به کسب درآمد می‌کنند.

البته کسب درآمد از اینفلوئنسرها به موارد مختلفی ازجمله تعداد دنبال‌کنندگان، نرخ تعامل صفحه، برندهای همکار و میزان موفقیت محتواهای تبلیغاتی قبلی و سایر موارد بستگی دارد.

درآمد ۲.۳ هزار میلیارد تومانی اینفلوئنسرها

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور ۵۵۱ کاربر و فعال مجازی دارای بیش از نیم‌میلیون دنبال‌کننده دارند از این تعداد ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد ۲.۳ هزار میلیاردتومانی در سال ۱۴۰۰ داشتند و تنها ۱۷ میلیارد تومان سهم مالیات تشخیص داده شد که ۲۳ نفر از آنها پذیرفته‌اند که این مالیات را بر اساس توافق ماده ۲۳۸ مالیات پرداخت کنند و مابقی شانه خالی کرده‌اند.

بر این اساس آمارهای سال گذشته نیز، ۶۲۸ بلاگر و اینفلوئنسر مورد شناسایی قرار گرفتند که برای حدود ۳۰۰ نفر از این افراد اظهارنامه برآوردی تولید شده است.

شناسایی اینفلوئنسرهایی که دارای اطلاعات هویتی مشخص نبودند و با اسامی مستعار فعالیت می‌کردند از طریق شرکت‌های واسطه‌ای تبلیغاتی مورد پیگیری و رصد قرار گرفت؛ همچنین شناسایی تراکنش‌های مشکوک به تجاری یکی از بسترهای شناسایی اینفلوئنسرها را فراهم کرده است.

اینفلوئنسرها چگونه مالیات پرداخت کنند؟

پنج اقدام و کار مهم باید توسط این مودیان صورت بگیرد اول اینکه اقدام به ثبت نام، پرکردن اظهارنامه مالیاتی، پرکردن صورت‌های مالی، ثبت نام در سامانه مودیان و پس از آن اقدام به نگهداری اسناد و مدارک کنند.

سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم با اقداماتی از جمله راه‌اندازی سامانه مودیان و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به منظور شفاف‌سازی هر چه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی مؤدیان با همکاری بانک مرکزی رصد تراکنش‌های بانکی را نیز بر عهده گرفته است تا از این طریق مالیات ستانی عادلانه و برحق صورت گیرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha