۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
سطوح ارزنده بورس از نگاه تاریخ

در روزی که شاخص کل بورس کاهش ارتفاع داد، برنامه زنگ پایان با حضور مومن احمدی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهمترین مفروضات حاکم بر بازار سهام پرداخت.

فردای اقتصاد: بازار سرمایه امروز هم همانند روزهای گذشته با فشار عرضه‌ها و فروش همراه بود و شاخص‌ها و نماگرهای اصلی آن افت جدی را پشت سر گذاشتند. مومن احمدی، کارشناس بازار سرمایه و مدیر تحلیل سبدگردان هامرز در برنامه زنگ پایان امروز به بیان دیدگاه خود در رابطه با مهم‌ترین مفروضات حاکم بر کلیت بازار پرداخت. به عقیده وی در حال حاضر با شرایط موجود فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار وجود داردو می‌توان به دید بلند مدت در آن سرمایه‌گذاری کرد.

بررسی ارزندگی بازار سرمایه

در حال حاضر P/E گذشته‌نگر بورس تهران به زیر ۶واحد رسیده است. هرچند که در سابقه تاریخی بازار این نسبت به حدود ۳.۵ واحد نیز رسیده است اما بسیاری این سطوح را به عنوان سطح ارزندگی بازار سهام در نظر می‌گیرند. مومن احمدی کارشناس بازار سرمایه اعتقاد داشت: نکته ای که در بحث ارزندگی بازار سرمایه به آن توجه کرد ورود نقدینگی به این بازار است که در حال حاضر هرروز شاهد خروج سرمایه اشخاص حقیقی از این بازار هستیم.

او گفت: به نظر می‌رسد تا زمان رفع ابهامات و تحولات مثبت اقتصادی در کشور نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای بازار سرمایه در نظر گرفت و کاهش P/E به ارقام پایینتر نیز دور از انتظار نیست.

چرا بورس همچنان جذاب است؟

با وجود اینکه بازار سرمایه روزهای سختی را پشت سرمی‌گذارد و شاهد فضای عدم اطمینان در این بازار هستیم، مومن احمدی، کارشناس بازار سرمایه اعتقاد دارد: این روزها اعتماد حقیقی‌ها به بورس تهران از دست رفته و فضای ترس شدیدی درباره از دست رفتن اصل سرمایه در بین سهامداران حقیقی وجود دارد، اما سرمایه گذاران با توجه به درجه ریسک پذیری خود می‌توانند بازدهی‌ها قابل قبول در محدوده تورم به دست آورند. البته این نکته حائز اهمیت است که ریسک‌های سیستماتیک موجود از قبیل رکود بازارهای جهانی و همچنین سیاست‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران باید در نظر گرفته شود.

مومن احمدی خاطرنشان کرد: بورس در طول سال‌های گذشته ثابت کرده که بیش از سایر بازارها برای سرمایه‌گذاران خود بازدهی به همراه آورده است. با وجود ریسک رکودی بازارهای جهانی که احتمال رسیدن به سطوح قیمتی پایینتر همچنان در آن وجود دارد اما برخی از صنایع و نمادها می‌توانند چشم‌انداز سودآوری خوبی داشته باشند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha