۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
سه چراغ رونق بورس روشن شد

بورس تهران امروز ضمن ثبت یک رشد پرمقدار دیگر، دو رکورد جدید نیز ثبت کرد و همزمان با رشد قیمت دلار، ارزش معاملات و ورود پول نیز سیگنال مثبتی به سهامداران ارسال کردند.

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز بار دیگر تابلوی یکدست سبزرنگی را به سهامداران تقدیم کرد و شاخص کل بورس توانست با ثبت بازدهی ۳.۳۵ درصدی یکی دیگر از پرقدرت‌ترین روزهای خود را از زمان ریزش تاریخی آبان ۹۹ رقم بزند. این میزان افزایش ارتفاع برای نماگر اصلی بازار، دومین رشد پرمقدار بازار سهام از ابتدای سال ۱۴۰۱ و هفتمین رکورد صعودی از زمان ریزش بازار سرمایه بوده است. شاخص هم‌وزن نیز طی روز جاری که شرایط بهتری را نسبت به شاخص کل داشت، توانست با یک افزایش ۳.۴۹ درصدی همراه شود تا بخش کوچکتر بازار نیز از این قافله عقب نماند.

سه چراغ رونق بورس روشن شد
عنوان

ثبت این رکوردهای چشمگیر تنها به نماگرهای قیمتی محدود نشد و ارزش معاملات و ورود پول به بازار نیز توانستند در رتبه‌های برتر چند ماهه خود قرار بگیرند. طی دادوستد سهام در روز دوشنبه، ارزش معاملات خرد سهام با ثبت عدد ۵۸۰۰ میلیارد تومانی که از اوایل خردادماه ۱۴۰۱ بی‌سابقه بود، رکورد ۵.۵ ماهه خود را شکست. ورود پول نیز پس از توقف یک روزه از سر گرفته شد و با ثبت ورود ۸۱۲ میلیارد تومانی سرمایه از سمت کدهای حقیقی، رکورد جدیدی از اواخر بهمن ماه سال ۹۹ به جای گذاشت. به این ترتیب در کنار سیگنال مثبت دلار به بازار سهام، رکوردزنی ارزش معاملات و ورود پول، بورسی‌ها را نسبت به روند آتی بازار امیدوار کرد.

سه چراغ رونق بورس روشن شد

موتور پرواز بورس؟

شروع هفته جاری برای بورس تهران با دو اتفاق بسیار مهم همراه بود که می‌توان آن‌ها را اصلی‌ترین دلایل صعود چشمگیر روزهای اخیر دانست. سقف‌شکنی دلار و افزایش مداوم قیمت آن از یک سمت و جهش کم‌سابقه در بازارهای جهانی طی یک روز، دو موتور اصلی پرواز بورس تهران را آماده کردند که در همان روز ابتدایی هفته نیز شاهد رکوردشکنی‌های قابل توجهی بودیم. اکنون اما به نظر می‌رسد که موتور دلاری بازار به قدری با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد که تضعیف موتور جهانی به چشم نمی‌آید.

دلار در بازار آزاد امروز بار دیگر سقف جدیدی را به ثبت رساند و پس از کاهش کوتاه‌مدتی که در اواخر روز شنبه تجربه کرد، تا اواسط امروز به سطح ۳۶۸۰۰ تومانی دست یافت تا بار دیگر انتظارات تورمی را در بازارها به اوج خود برساند. رشد بیش از ۴ هزار تومانی دلار طی تنها چند روز به قدری قدرتمند بود که اکثر بازارها و فعالان آن‌ها در همین مدت زمان کوتاه چشم‌انداز خود را نسبت به قیمت‌ها به طور کامل تغییر داده‌اند و بورس تهران نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کند.

فشرده شدن فنر قیمت دلار توسط سیاست‌های پولی بانک مرکزی پس از کم‌رنگ شدن احتمال احیای برجام، این پیش‌بینی را قوت بخشیده بود که پس از مدت کوتاهی این فنر رها شده و شاهد رشد قابل توجهی در قیمت این اسکناس آمریکایی خواهیم بود. این موضوع بار دیگر بورس تهران را وارد یک دوره صعود تورمی کرده و قدرت آن به قدری بالاست که به تمامی ابهامات و عدم اطمینانی که طی ماه‌های گذشته درباره آن صحبت شده بود، بی‌توجه شده است. یکی از نگرانی‌ها اما بحث نرخ دلار نیما و احتمال تبدیل آن به یک دلار ۴۲۰۰ تومانی جدید است. طی چند روز اخیر فاصله بین نیما و فردوسی بار دیگر به مرز ۳۰ درصد رسیده است و این موضوع در صورت وقوع می‌تواند تبعات زیادی برای شرکت‌های صادراتی داشته باشد. با این وجود روند صعودی دلار نیما و همچنین تجربه تلخی که سیاستگذاران از ارز ۴۲۰۰ تومانی داشتند، احتمال وقوع چنین سیاستی را به حداقل می‌رساند. امروز در سامانه نیما میانگین رقابت برای دلار نیما از مرز ۲۸٬۴۰۰ تومان عبور کرد تا امید برای رشد دلار بورسی و اثرگذاری آن بر بازار سهام تقویت شود.

پایان زودهنگام جشن چینی بازار جهانی؟

روز جمعه برای بازارهای جهانی و کامودیتی‌ها با برپایی یک جشن تمام عیار همراه بود. در آخرین روز کاری هفته گذشته میلادی، کلاس‌های دارایی مختلف از جمله سهام، کالاهای اساسی با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شدند و برخی از فلزات اساسی توانستند بیش از ۷ درصد بر ارتفاع خود بیفزایند. این موضوع که از کاهش عطش فدرال رزرو برای سیاست‌های انقباضی شدید و همچنین خبرهایی مبنی بر احتمال کاهش محدودیت‌های کووید-صفر کشور چین تاثیر پذیرفته بود، اکنون کمی متزلزل شده است.

پس از افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره فدرال رزرو در روز چهارشنبه، سخنان جرومی پاول رئیس بانک مرکزی ایالات متحده از تداوم سیاست‌های انقباضی خبر می‌داد اما یکی از نکات مهم آن، احتمال بالای کاهش شدت این سیاست‌ها در نشست‌های بعدی است که می‌تواند فشار را بر بازارها کاهش دهد. در همین راستا انتشار آمار بیکاری آمریکا و افزایش ۰.۲ درصدی آن نسبت به ماه گذشته، قطعیت از فروکش کردن عطش فدرال رزرو را بیشتر کرد.

در چین اما شرایط به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شد خوب پیش نرفته است. برخی از تحلیلگران طی روزهای گذشته اعلام کردند که آمارها نشان از کاهش محدودیت‌های کرونایی کشور چین دارد و این موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر تقاضای کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بگذارد. روز گذشته بسیاری از رسانه‌های اقتصادی دنیا گزارش‌هایی را در راستای همین موضوع منتشر و اشاره کردند که طبق گفته سیاستمردان چینی، این کشور همچنان با قدرت به محدودیت‌های کرونایی خود ادامه خواهد داد و خبری از کاهش آن وجود ندارد. اکونومیست در گزارش خود علاوه بر رد این موضوع به مشکلات بسیاری در اقتصاد کشور چین اشاره کرد که می‌تواند سرمایه‌گذاری و تقاضا در سطح جهانی را از سمت این کشور کاهش دهد و همچنان بر قیمت کامودیتی‌ها فشار مضاعفی وارد کند. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که چشم‌انداز بازارهای جهانی از این پس انتظار یک روند با ثبات را خواهد داشت که نه ریزش بیشتری را تجربه کند و نه با افزایش قابل‌توجهی همراه شود.

یک قدم تا فتح کانال ۱.۴ میلیون واحدی

افزایش قدرتمند شاخص کل بورس طی روزهای گذشته، شرایط تکنیکالی بازار را نیز در وضعیت مهمی قرار داده است. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای امروز به مرز ۱.۳۹ میلیون واحدی رسید و با اندک افزایشی در معاملات فردا می‌تواند بار دیگر پرچم خود را بر قله ۱.۴ میلیون واحدی بکوبد. همانطور که در نمودار شاخص کل بورس پیداست، بازار سهام از منظر تکنیکالی تنها یک قدم تا عبور از مهم‌ترین مقاومت‌های خود پیش رو دارد و عبور از آن‌ها می‌تواند به تداوم این روند صعودی کمک کند. محدوده ۱.۴ میلیون واحدی در گذشته تاکنون چندین بار باعث واکنش جدی کندل‌های قیمتی شده و روند را تغییر داده است و اکنون بار دیگر بر سر راه نماگر اصلی بورس تهران قرار دارد. در اندیکاتورها نیز شرایط مشابهی درحال وقوع است. اندیکاتور RSI امروز به مرز ۷۰ واحد رسید و عبور از آن بازار را در یک محدوده اشباع خرید وارد می‌کند. در اندیکاتور ایچی‌موکو نیز کندل‌های شاخص کل وارد ابر کومو شده‌اند و در صورت عبور از مرز ۱.۴ میلیون واحدی، سقف این ابر را نیز پشت سر خواهند گذاشت که می‌تواند تضمین مناسبی برای افزایش‌های بیشتر باشد.

سه چراغ رونق بورس روشن شد

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha