۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
روزهای سبز بورس چگونه ادامه خواهد یافت؟

محمدهادی حمیدی کارشناس بازار سرمایه و مدیر دارایی میهمان فردای اقتصاد در برنامه زنگ پایان شنبه بود و به بررسی روند آتی بورس تهران و عوامل تاثیرگذار بر کلیت آن پرداخت.

فردای اقتصاد: بورس تهران در ادامه روند صعودی هفته گذشته، در اولین روز کاری این هفته نیز صعودی و مثبت دنبال شد. شاخص کل با رشد بیش از ۱۱ هزار واحدی (معادل ۰.۸۳ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط بهتری داشت و با رشد ۱.۰۹ درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد با کاهش نسبت به میانگین روزانه هفته گذشته، به ۴۳۹۴ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع، خودرو و قطعات، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی در بین نمادها «پالایش»، «خگستر» و «حکشتی» بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در بازار امروز شاهد خروج پول اشخاص حقیقی به میزان ۵۲ میلیارد از جریان دادوستد سهام بودیم.

محمدهادی حمیدی کارشناس بازار سرمایه و مدیر دارایی میهمان فردای اقتصاد در برنامه زنگ پایان شنبه بود و به بررسی روند آتی بورس تهران و عوامل تاثیرگذار بر کلیت آن پرداخت. وی اعتقاد داشت رشد حدود ۱۵ الی ۲۰ درصدی نمادها در هفته گذشته با حمایت و خرید حقوقی‌ها در بازار رقم خورد و با وجود ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک حاکم بر بازار، بورس می‌تواند با یک شیب ملایم به روند صعودی خود ادامه دهد.

وی در رابطه با چالش‌های بودجه ۱۴۰۲ برای بورس نیز عنوان کرد: دولت با شعارهای حمایت از تولید و اشتغال روی کار آمد اما عمده تصمیمات بر خلاف وعده‌های اولیه گرفته شد. به نظر می‌رسد چالش اصلی در بودجه ۱۴۰۲ نرخ خوراک صنایع است که در سال گذشته آسیب‌های جدی به شرکت‌های بورسی وارد کرد. امسال نیز با توجه به ریسک‌هایی از جمله افزایش نرخ بهره بدون ریسک و سایه تحریم‌ها سیاست‌گذار باید در راستای حفظ رقابت‌پذیری صادراتی صنایع نرخ خوراک را به گونه‌ای تعیین کند که صنایع بورسی با مشکلی مواجه نشوند و قدم‌های موثری از سوی دولت برای تسهیل تولید و تضمین حاشیه سود مناسب برای صنایع بورسی برداشته شود.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر بازارهای جهانی بر بورس تهران به عنوان یک بازار کامودیتی‌محور خاطرنشان کرد: حتی براساس پیش‌بینی‌های بین‌المللی نیز با قطعیت نمی‌توان در خصوص قیمت کامودیتی‌ها سخن گفت اما با توجه به بحران‌های جهانی به نظر می‌رسد روند کاهشی را در قیمت‌های جهانی کامودیتی و نفت شاهد نخواهیم بود و در بدبینانه‌ترین حالت، ثبات و تعادل را در بازارهای جهانی خواهیم داشت و ریسکی از این سمت بازار سرمایه را تهدید نخواهد کرد.

او در رابطه با چشم‌انداز نرخ دلار و بهره بانکی تاکید کرد: با توجه به ناامیدی‌ها به احیای برجام، قیمت دلار به نظر پایین نخواهد آمد اما باید دید دولت چه سیاست‌هایی در خصوص شکاف قیمتی دلار آزاد و نیما در پیش خواهد گرفت.

حمیدی در رابطه با سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی معتقد بود: عمده سیاست‌های بانک مرکزی در سال‌های اخیر بر علیه بازار سرمایه بوده است،‌ پس باید دولت بازار سهام را اولویت خود قرار دهد چرا که تامین مالی مناسب، بهبود سرمایه‌گذاری در کشور و کنترل تورم در بازارهای موازی را برای سیاست‌گذار به دنبال دارد و این موضوع هم در راستای بهبود وضعیت بورسی‌ها و هم در جهت تحقق اهداف اقتصادی دولت خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha