۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
قیمت‌گذاری در بورس کالا غیر کارشناسی است؟

مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو انتقاداتی به روند قیمت‌گذاری کالاها در بورس کالا مطرح کرد.

فردای اقتصاد: قاسم خلیلی مدیرعامل شرکت فولاد البرز ایرانیان در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو به فردای اقتصاد گفت: تامین مواد اولیه یکی از اصلی‌ترین موضوعات فعالیت هر بنگاه تولیدی است که در صنعت فولاد هم به همین شکل است اما در یکی از زنجیره‌های فولادی که زنجیره نهایی است بهای مواد اولیه بسیار مهم‌تر از سایر چرخه‌ها در قیمت تمام شده محاسبه می‌شود. بیش از ۹۴ درصد از بهای تمام شده در این قسمت مربوط به مواد اولیه است.

وی افزود: چالش‌های دیگری نیز همچون چالش قیمت‌گذاری در این صنعت وجود دارد. ما قیمت گذاری را واجب می‌دانیم اما قیمت‌گذاری فعلی در بورس کالا به عقیده ما غیر اصولی و غیر کارشناسی است. تا کنون به دفعات قیمت‌گذاری تغییر کرده است. در سال ۹۹ حد فاصل شمش و میلگرد به ۳ درصد رسیده بود که اصلا صرفه اقتصادی نداشت .

وی ادامه داد: امروز حد فاصل بین قیمت شمش و محصولات نهایی به ۱۱ درصد رسیده است. هزینه حمل ۴ درصد، هزینه تامین پول ۱.۵ درصد، ۴ درصد هزینه سربار  و ۱.۵ درصد هزینه ضایعات که مجموعا ۱۱ درصد می‌شود. همین موضوع باعث شده صرفه اقتصادی در این قسمت از زنجیره وجود نداشته باشد.

خلیلی تصریح کرد: برای صادرات بخشنامه‌های زیادی آمده است که عموما زمان مناسبی نداشته است. در پایان سال ۱۴۰۰ یکسری توافقاتی برای صادرات انجام دادیم. در ابتدای سال ۱۴۰۱ مصوبه‌ای برای ما ارسال شد که بر اساس محاسبات اقتصادی ما آن معامله دیگر برای صرفه اقتصادی نداشت و همین موضوع باعث شد مشکل نقدینگی پیدا کنیم. بنابراین بحث قیمت گذاری باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار