۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
حجت الاسلام ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران:
اول دنیای مردم را آباد کنیم، سپس آخرت آنها را

اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم و با مردم به گفتگو بشینیم، می‌توانیم به تصمیم درست برسیم.

فردای اقتصاد: امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های امروز نماز جمعه خطاب به قوای سه‌گانه گفت: «اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم و با مردم به گفتگو بشینیم، می‌توانیم به تصمیم درست برسیم. اول دنیای مردم را آباد کنیم و سپس آخرت آن‌ها را.»
به گزارش خبرگزاری دانشجو، نماز جمعه این هفته تهران (۱۸ آذر) به امامت حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.
امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه همه مسئولان باید اخلاق، ادب، تواضع و احترام به انسان‌ها را به عنوان تکلیف قطعی الهی مدنظر قرار دهند گفت: «اخلاق سیاسی در افزایش سرمایه اجتماعی بسیار تعیین‌کننده است. قدرت، مسیر حرکت انسان را مورد تهدید قرار می‌دهد. یکی از مهمترین عوامل کنترل آسیب‌های قدرت در نظام اسلامی آراستگی مدیران در همه سطوح خصوصا عالی مدیریت به تقوا و علم است و بحث ولایت فقیه یعنی مدیریت علم و عدالت.»
امام جمعه موقت تهران در ادامه گفت: «یکی از مباحث مهم در حوزه مطالعات اجتماعی و اقتصادی را که در این چند دهه اخیر مورد توجه پژوهشگران، سیاستگذاران و سیاستمداران قرار گرفته و امروز از آن به عنوان مهمترین رکن توسعه و پیشرفت جوامع انسانی یاد می‌کنند سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی مفهومی نو در ادبیات سیاسی و اجتماعی در جهان است و دربرگیرنده سه عنصر کلیدی است. سطح آگاهی، سطح اعتماد و سطح مشارکت. هر خانواده، گروه یا جامعه‌ای که سطح بالاتری از آگاهی، دانش، فرهنگ، اعتماد و مشارکت اجتماعی را داشته باشد در سطح بالاتری از سرمایه اجتماعی قرار دارد.»
ابوترابی‌فرد افزود: «سرمایه اجتماعی دستاورد ارزش‌ها، نگرش‌ها، پیوندهای سیاسی و ملی است و به هر میزان سطح ارزش‌ها، نگرش‌ها و مبانی اعتقادی و فرهنگی ارتقا پیدا کند سرمایه اجتماعی هم ارتقا پیدا می‌کند. اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی دو شاخص اصلی سرمایه اجتماعی است.»
او اعتماد را از مولفه‌های اساسی سرمایه اجتماعی برشمرد و گفت: «اعتماد، قدرت عمل کردن را ارتقا می‌دهد و هزینه‌های اقدام را کاهش می‌دهد.»
امام جمعه موقت تهران افزود: «نخستین حوزه‌ای که باید اعتمادسازی شود و از نگاه صاحب نظران حوزه مسائل اجتماعی نقش تعیین کننده در افزایش سرمایه اجتماعی دارد، نهاد خانواده است. باید سطح اعتماد را در نهاد خانواده، بستگان و فامیل ارتقا بخشید.۱۴۰۰ سال قبل که هیچ صحبتی از سرمایه اجتماعی نبود، اسلام به صله رحم سفارش می‌کند. این سرمایه گرانبها که در جامعه اسلامی ما وجود دارد، باید به صورت جدی مورد اهتمام قرار بگیرد.»
او در پایان گفت: «حوزه دوم و مهمی که باید به آن پرداخت ارتقا سطح اعتماد در بین افراد جامعه است. این صداقت در عمل و صداقت در گفتار و رفتار و وفای به عهد که یکی از مهمترین اصول ارزشی و اخلاقی اسلامی است، سطح اعتماد را در جامعه ارتقا می‌بخشد.»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار