برنامه کامل بورسان ۲ اردیبهشت ماه

برنده رقابت بازارها در سال جدید؛ کارشناسان چه می‌گویند؟

با حضور رضا شیرازی‌پور و علیرضا مستقل از کارشناسان بازار سرمایه
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
برنده رقابت بازارها در سال جدید؛ کارشناسان چه می‌گویند؟

آیا در سال جاری همانند سال ۱۴۰۲ سکه به طور مجدد برنده بازارهای مالی خواهد شد یا با یک تغییر پارادایم بازار سهام به لحاظ کسب بازدهی زمین بازی تغییر می‌دهد؟

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات امروز با ۱.۱۹ درصد رشد توانست تا سطح ۲ میلیون و ۳۱۲ هزار واحدی پیشروی کند. معیار هم وزن بازار سهام نیز با افزایش بیش از ۸ هزار واحدی، رقم ۷۵۳ هزار و ۴۳۸ واحد را به خود اختصاص داد. در داد و ستدهای روز جاری بازار سهام، ارزش معاملات در رقم ۶ هزار و ۸۵۹ واحد تثبیت شد و سهامداران خرد بیش از ۳۱۸ میلیارد تومان جریان نقد را وارد گردونه معاملات بازار کردند.

رضا شیرازی‌پور کارشناس بازار سرمایه در برنامه بورسان فردای اقتصاد با بیان اینکه بازار سهام برنده رقابت بازارهای مالی در ۱۴۰۳ خواهد بود، عنوان کرد: در سال گذشته بازار طلا توانست اتفاقات ژئوپلیتیک را بر تابلوی انس جهانی منطبق کند. افزایش نرخ ارز را می‌توان به عنوان عامل دیگری در افزایش نرخ سکه در نظر گرفت. اکنون بازار طلا و سکه در نقطه‌ای از عقلانیت در داخل و خارج از کشور قرار دارد. شاید در کوتاه مدت به واسطه خرید بانک‌های مرکزی سنگاپور، چین و لهستان سرمایه‌گذاران جذب این بازار ‌شوند اما انتظاری فراتر از رشد ۲۲ درصدی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: ارزش بازار سرمایه به رغم حضور شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ برابر با ۱۹۸ میلیون سکه است. بازار سهام به لحاظ ارزندگی و رشد شرایط بهتری را نسبت به سکه در پایان سال جاری تجربه خواهد کرد.

به اعتقاد علیرضا مستقل کارشناس بازار سرمایه اما بازار سکه و طلا برنده رقابت بازارهای مالی در ۱۴۰۳ خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه از پتانسیل بالایی برخوردار است اما سیاست‌های دولت در حوزه قیمت‌گذاری دستوری آسیب جدی به صنایع وارد کرد. مشخص نیست تصمیمات و قیمت‌گذاری دستوری دولت و بانک مرکزی به بهانه کنترل تورم تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. احتمالا اونس در کوتاه مدت رشد چندانی را تجربه نکند. اما روند قیمت طلا در داخل کشور صعودی ارزیابی می‌شود. قیمت ارز تا حدودی وابسطه به تصمیمات اقتصادی بوده که در نهایت منجر به چاپ پول و تورم نیز خواهد شد، در واقع تورم در قیمت ارز، سکه و طلا به راحتی نمایان می‌شود. پیروزی ترامپ می‌تواند جریان نقدینگی را به سمت بازار سکه و طلا سوق دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • جعفر رضایی IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    سلام درود به شما که بهترین هستید. ممنون از برنامه خوبتون .
  • Roya IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    باسلام وخسته نباشید خدمت شما ومهمانان عزیزتان.ما که چند سال که امیدواریم انشالله که درست بشه
  • سید محمد هاشمی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۷
    سلطان بورس ایران طحانی طحانی