۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

نمایندگان اقتصادی پنج کاندیدای ریاست جمهوری در نشستی که به همت فردای اقتصاد برگزار شد، دیدگاه‌های خود را پیرامون موضوعات مختلف اقتصادی ارایه دادند.

فردای اقتصاد: نمایندگان اقتصادی پنج کاندیدای ریاست جمهوری در نشستی که به همت فردای اقتصاد برگزار شد، دیدگاه‌های خود را پیرامون موضوعات مختلف اقتصادی ارایه دادند.

سعید لاریجانی، نماینده مصطفی پورمحمدی: وعده ما تورم ۵ تا ۱۰ درصدی تا پایان سال سوم و ارز تک‌نرخی در پایان سال اول است./تا وقتی که محیط اقتصاد کلان ما با ثبات نباشد، نمی‌توانیم انتظار سرمایه‌گذاری خارجی ارگانیک داشته باشیم./تصمیم دردناک دولت که برای اقتصاد شیرین است، خروج مدیریت دولتی از صندوق‌های بازنشستگی و شرکت ملی نفت است که به نوعی تفکیک تجارت از سیاست هم است.

حسین عبده تبریزی، نماینده مسعود پزشکیان: تورم موضوع اصلی کشور و تحریم موضوع دوم کشور است. برای رشد اقتصادی باید اصلاحات اقتصادی را همراه با بهبود مناسبات بین‌المللی انجام دهیم. محور مهم دیگر در شرایط سخت فعلی، اعتماد مردم است./دلیلی ندارد که در افغانستان دسترسی به پلتفرم‌های اینترنتی بهتر از ایران باشد. من متوجه نمی‌شوم چرا یوتیوب باید فیلتر باشد./سابقه بنگاه‌داری دولتی ابتدای انقلاب، در جریان خصوصی‌سازی هم با تقسیمات خودی/ناخودی به گونه‌ای ادامه یافت.

حسین قربان‌زاده، نماینده محمدباقر قالیباف: از دوگانه بازتوزیع ثروت موجود و خلق ثروت جدید، دولت باید به دنبال دومی برود./اصلاحاتی که دولت پیش پای مردم می‌گذارد باید مدلی باشد که مردم خودشان انتخاب کنند که اصلاحات رخ دهد. /وابستگی زیاد اقتصاد ایران به نفت به عنوان علت‌العلل مشکلات بلندمدت اقتصاد ایران است./ همه باید بپذیریم در تصدی دولتی بنگاه‌ها اشتباه کردیم، ناتوانی در تنظیم‌گری باعث شده دولت در انتهای زنجیره مداخله کند.

علیرضا خزایی، نماینده علیرضا زاکانی: نمی‌توان برای کاهش تورم به تولید هم فشار آورد و ما باید تولید را مرجح بر تورم بدانیم./نعمت طبیعی نفت ناکارآمدی‌های دولت را پوشانده است./نهادهای نظارتی در همه شئون تولید وارد می‌شوند./ لایه حاکمیت را از مدیریت جدا نکرده‌ایم در حالی که چین و نروژ با چنین تفکیکی نتایج خوبی گرفته‌اند.

مهدی معدنچی، نماینده امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: ما می‌توانیم با افزایش بهره‌وری رشد اقتصادی ایجاد کنیم و تا حدی تورم را کنترل کنیم./قیمت‌های دستوری به بهره‌روی و سرمایه‌گذاری در تولید آسیب می‌زند./یک علت این که بانک‌ها تمایلی به واگذاری بنگاه‌هایشان ندارند، این است که به طور بلندمدت تورم از نرخ سود بانکی بالاتر بوده است./

این مناظره با حمایت و همکاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت برگزار شد.

نسخه صوتی این برنامه را اینجا بشنوید: