۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
بودجه فرهنگی شهرستان‌ها اندازه یک قوطی شیرینی

آقاتهرانی: در بسیاری اوقات بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ادارات شهرستانی به اندازه یک قوطی شیرینی است.

فارس: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور سهم بخش فرهنگی کشور را ۴۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرد، بودجه بخش فرهنگی با افزایش ۶ تا ۷ درصدی در مقایسه با سال گذشته روبرو بود ولی این بودجه با بررسی جزئیات نسبت به تورم کشور تناسب ندارد و مقدار کم بودجه باید بیشتر شود همچنین با فعالیت اعضای کمیسیون فرهنگی که در کمیسیون تلفیق حضور دارند انتظار افزایش داریم.

عده‌ای در امور فرهنگی آتش به اختیار عمل می‌‏کنند و بدون چشمداشت برای محض رضایت خداوند وارد میدان می‌شوند. سرانه بودجه فرهنگی در کشورمان بسیار پایین است و قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست، سال گذشته حدود ۳ هزار پیشنهادات برای بودجه مطرح بود البته طی روزهای گذشته رؤسای کمیسیون‌ها با رئیس مجلس جلساتی داشتند تا هر کمیسیون با اولویت‌بندی کار خود را دنبال کند.

یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی اعضای کم آن بود، همه کمیسیون‌های مجلس با ۲۳ نفر تصمیم‌گیری می‌شود ولی فقط کمیسیون فرهنگی با ۱۷ عضو فعالیت فرهنگی کشور را رصد دارد البته کمیسیون فرهنگی جذابیت دیگر کمیسیون‌ها را ندارد و بسیاری از نمایندگان مجلس تمایل به عضویت در این کمیسیون ندارد زیرا این کمیسیون سفرهای خارجی یا پرستیژ خاص ندارد و نمایندگان ترجیح می‌دهند در کمیسیون‌های دیگر حضور یابند.

سرانه بودجه فرهنگی کشور در سال‌های گذشته ۹ دلار بیشتر نبود که این مبلغ بسیار کم است و به حوزه فرهنگ بسیار توجه شود.

مشکلات حوزه فرهنگ زیاد و بودجه فرهنگی ناچیز است، هر موقع در کشور صحبتی برای کاهش بودجه شود بلافاصله به سوی بودجه فرهنگی می‌آیند هر چند دولت‌ها در بودجه به سمت همه حوزه‌ها به غیرفرهنگی تمایل دارند، در کمیسیون تلفیق هم دیواری کوتاه‌تر از بودجه فرهنگی نیست و در تخصیص هم کمترین آمار به حوزه فرهنگ بازمی‌گردد.

باید تخصیص بودجه فرهنگی ۱۰۰ درصد باشد البته سال گذشته بودجه فرهنگی با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی رشد خوبی داشت و باید در زمینه فرهنگی مجاهدانه و جهادی وارد میدان شویم.

آقاتهرانی: فتنه فقط برای دوران ما نیست، از گذشته تاکنون بوده و خواهد بود. خداوند در قرآن اشاره دارند: افرادی که می‌گویند ایمان آوردیم به حال خود رها نمی‌‎شوند بلکه همانند گذشتگان به فتنه‏‌ها می‌‎افتادند تا معلوم شود چه افرادی راست یا دروغ می‌‎گویند.

ریزش‌ها و رویش‌ها در فتنه‌ها نمودار می‌شود

ریزش‌ها و رویش‌ها در فتنه‌ها نمودار می‌شود، فتنه اخیر کشور با فتنه‌های گذشته بسیار متفاوت بود هر چند در گذشته اغتشاشات یا فتنه بر سر گرانی، وضعیت اقتصادی، افزایش قیمت بنزین، مباحث سیاسی و انتخابات در سال ۱۳۸۸ بود ولی این بار کاملا رویکرد فرهنگی بوده است، پس باید پی ببریم که به فرهنگ بهتر، بیشتر و جدی‌تر پرداخته شود که یکی از مهمترین مشکلات در حوزه فرهنگ بودجه است.

در بسیاری اوقات بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ادارات شهرستانی به اندازه یک قوطی شیرینی است و با آن نمی‌شود دست به کاری زد هرچند اصل انقلاب‌مان فرهنگی است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها