۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
فرمان رییس جمهور چین به جنگ تکنولوژیک با آمریکا
شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، از محققین این کشور خواست تا تحقیقات علمی و بنیادی را سرعت ببخشند تا بتوانند در فناوری‌های حیاتی به خود متکی باشند و مجموعه‌ای از اعلامیه‌های دولتی را در روزهای گذشته اعلام کرد که مورد نیاز صنایع برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن در رابطه با همه موارد از جمله نیمه‌رساناها تا نرم‌افزارها است.

فردای اقتصاد - شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، از محققین این کشور خواست تا تحقیقات علمی و بنیادی را سرعت ببخشند تا بتوانند در فناوری‌های حیاتی به خود متکی باشند و مجموعه‌ای از اعلامیه‌های دولتی را در روزهای گذشته اعلام کرد که مورد نیاز صنایع برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن در رابطه با همه موارد از جمله نیمه‌رساناها تا نرم‌افزارها است.

خبرگزاری شین‌هوا چهارشنبه گزارش داد، شی در یک مطالعه گروهی از دفاتر سیاسی، گفت: دولت باید با استفاده از تلاش‌های تحقیقاتی، حمایت بیشتر سیاستی، قدرت استراتژیک فناوری کشور را تقویت کند. شی همچنین دستور افزایش استفاده از جایگزین‌های داخلی را برای جایگزین کردن آنها با فناوری‌های خارجی داد و متعهد شد که بودجه و مشوق‌های مالیاتی بیشتری را به مؤسسات تحقیقاتی کلیدی بدهد.

اگرچه این اظهارات عمدتاً سیاست‌های موجود را تکرار می‌کند، اما نشان داد که شی در مرکز توپخانه مقابله با دولت بایدن و وضع فوریت‌های جدید به منظور تقویت جاه‌طلبی‌های فناوری پکن قرار گرفته است. جالب اینکه هشت پاراگراف از ۱۰ پاراگراف مقاله شین‌هوا با نام شی شروع شده یا آن را در چند کلمه اول گنجانده‌اند و نقش شخصی او را در این تلاش‌ها را روشن کرده است.

ایالات متحده مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را بر صنعت فناوری چین اعمال کرده است، از جمله فهرست سیاهی که متشکل از شرکت‌هایی مانند Semiconductor Manufacturing International Corp. و Huawei که به عنوان قهرمانان ملی در چین شناخته می‌شوند. واشنگتن همچنین کنترل‌های شدیدی را بر صادرات تراشه‌ها و تجهیزات ساخت تراشه به چین اعمال کرده که عملاً مهم‌ترین سازنده تراشه‌های قراردادی جهان، در تایوان را از ساخت سیلیکون پیشرفته برای طراحان چینی منع کرده است.

دولت بایدن حتی با هلند و ژاپن هم توافقی را برای ممنوعیت فروش ماشین‌آلات پیشرفته تولید تراشه به چین به امضا رسانده و این امر توانایی شرکت‌های چینی را برای پیشرفت فناوری محدودتر می‌کند. پکن نگرانی شدیدی از اینکه واشنگتن می‌تواند از چنین نقاط مهمی برای تضعیف جاه‌طلبی‌های خود برای پیشرفت تکنولوژیک استفاده کند، نشان داده است.

علاوه بر این شی جین‌پینگ اشاره کرد که جهان وارد عصر علم بزرگ (Big Science) شده است و مبارزه سخت برای بومی‌سازی تجهیزات علمی و فناوری، سیستم عامل‌ها و نرم افزارهای اساسی ضروری است.

دو دانشمند چینی نزدیک به حاکمیت چین هفته گذشته نوشتند که به دست آوردن اختراعات بیشتر در زمینه‌های کلیدی مانند مواد و تجهیزات نیمه هادی نسل بعدی می‌تواند به چین در مقابله با محدودیت‌های تراشه‌ ایالات متحده کمک کند.

فرمان رییس جمهور چین برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

در بحبوحه جنگ فناوری با ایالات متحده، رهبری ارشد چین جذب فناوری‌های پیشرفته را امری مهم و استراتژیک اعلام کرد. در مطالعات قبلی گروه پولیتبرو، شی از محققان برجسته کشور دعوت کرد تا مجموعه‌ای از فناوری‌های نوظهور از هوش مصنوعی تا بلاک چین را توضیح دهند.

در آخرین تفسیرهای منتشر شده، شی همچنین بر ضرورت ساخت یک سیستم آزمایشگاهی ملی با ویژگی‌های خاص چینی و توسعه استعدادهای تحقیقاتی پایه در سطوح بالا تأکید کرد. وی خواستار اجرای گسترده‌تر برنامه موجود برای استعدادیابی دانش آموزان مقطع راهنمایی هم شد.

چین همچنین به‌رغم تلاش‌های دولت بایدن برای مسدود کردن مسیر فناوری خود، به دنبال شرکای تحقیقاتی در اروپا نیز است. وانگ یی، دیپلمات ارشد چینی هفته گذشته از فرانسه خواست همکاری در زمینه مسائل مربوط به فناوری و تجارت خود را در مواجهه با جریان‌های نامطلوب تقویت کند.

غول های فناوری اروپایی ممکن است در برابر اینگونه همکاری با چین مقاومت کنند، حتی اگر چنین معاملاتی بتواند تقاضای گسترده‌ای به صورت بالقوه در کشورهای آسیایی باز کند. هلدینگ ASML یک شرکت هلندی است که پیشرفته‌ترین تجهیزات تولید تراشه در جهان را می‌سازد و در ماه جاری میلادی فاش کرد که یکی از کارمندان چینی، اطلاعات شرکت را به سرقت برده و این دومین اتهام جاسوسی در این کشور است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha