۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
ذهنیت سیاستگذار چگونه بورس را از ریل خارج می‌کند؟

در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه با مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی آینده بورس با ذهنیت حاکم بر اقتصاد کشور پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه با مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی آینده بورس با ذهنیت حاکم بر اقتصاد کشور پرداختیم. دلبری در ابتدای صحبت‌های خود به بررسی شرایط این روزهای بورس تهران پرداخت و عنوان کرد پس از انتشار گزارش‌های مثبتی که از اسفند ماه منتشر شد، بازار سرمایه توانست رالی صعودی خوبی را آغاز کند زیرا وضعیت فروش محصولات در بورس کالا نیز دستخوش تغییرات مثبتی شد و نرخ کالاهای فروش رفته در آنجا با افزایش خوبی همراه بود. او افزود این روند با توجه به چشم‌انداز گزارش‌های خوب سالانه پس از تضعیفی که در فصل پاییز بود، ادامه خواهد داشت زیرا بحث سودآوری شرکت‌ها با تحولات مثبتی همراه بوده و چشم‌انداز اقتصاد نیز در ادامه راه نیز می‌تواند به تداوم مسیر صعودی کمک کند.

 دلبری در رابطه با جاماندگی بورس از رقبا عنوان کرد به تئوری جاماندگی اعتقادی ندارد و نمی‌توان بازارها را با یکدیگر مقایسه کرد زیرا برای این موضوع مبحث کسب سود به میان می‌آید که قابلیت قیاس را از بین می‌برد. او افزود چنین دیدگاهی تبعات خوبی را به همراه نخواهد داشت و ممکن است خاطرات سال ۹۹ را تکرار کند کمااینکه هم‌اکنون نیز بسیاری از سهام نسبت به سقف‌های تاریخی خود فاصله بسیاری دارند و برخی سهام نیز عملکر بسیار بهتری را ثبت کرده‌اند.

 او در ادامه احتمال ایجاد یک پنیک و سقوط را در بورس تهران اندک ارزیابی می‌کرد و اعتقاد داشت که بازار سهام شرایطی همچون سال ۹۹ را چه در بحث صعود و چه سقوط تجربه نخواهد کرد زیرا اکنون نگاه دولت نیز به این بازار تغییر کرده و اگر به دوره آخر ریاست جمهوری قبلی و دوره اول ریاست جمهوری جدید نگاهی بیاندازیم، پیداست که اکنون فشارها برای کنترل بسیار بیشتر است همین موضوع اجازه جهش‌های بزرگ را نمی‌دهد.

مهدی دلبری در ادامه به بحث ریسک‌های سیاستگذاری اقتصادی در بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد اهالی بورس تهران باید همواره ابر بحران‌ها را جدی بگیرند که از آن‌ها می‌توان به مباحث انرژی، صندوق‌های بازنشستگی، مداخلات دولتی و... اشاره کرد. وی اعتقاد داشت که باید رفتار دولت و اقدامات آن را به صورت جدی دنبال کرد و فارغ از آمادگی برای آن، به دنبال رفع این موانع باشیم زیرا اکنون بورس تهران به عنوان اولویت‌های ابتدایی دولت شناخته نمی‌شود و سیاستگذار به دنبال رفع مسائلن دیگری است و امکان رسیدگی به بازار سهام را ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت درباره تضاد منافع در بدنه بازار سرمایه صحبت کرد و افزود که اکنون بسیاری از نهادهای حاضر در بورس تهران مطالبه‌های درست اما بعضا مخالف یکدیگری دارند که باعث می‌شود هیچکدام به نتیجه نرسد و بهتر است برای رفع این مشکلات تشکل، اتاق فکر و مرکز پژوهشی ایجاد شود که بتوان با شنیدن خواسته‌های مختلف، به بررسی و حل این موانع بپردازیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار