۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
ابزارهای کنترل نقدینگی

دکتر فرزین در بخشی از سخنان خود به راهکارهای کنترل نقدینگی پرداخت.

فردای اقتصاد: دکتر فرزین در بخشی از سخنان خود در همایش سیاست‌های پولی در بانک مرکزی، به سیاست‌های مختلفی جهت کنترل نقدینگی اشاره کرد که شامل سیاست‌های پولی، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری بازار پول، حرکت به سمت تامین مالی در بازار سرمایه و همچنین رسیدگی به بانک‌های ناسالم است.

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با سیاست‌های پولی به افزایش نرخ سود سپرده‌ها به ۲۳ درصد و افزایش نرخ سقف دالان سود در  بازار بین بانکی به ۲۴ درصد و نرخ کف به ۱۷ درصد و افزایش نرخ سیاستی به ۲۳ درصد اشاره کرد. در زمینه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری بازار پول به افزایش نسبت سپرده قانونی برای بانک‌های ناسالم و تخطی‌کننده از مقررات و ضوابط ناظر بر رشد ترازنامه آن‌ها طبق استانداردهای نظارتی ابلاغ‌شده و بر اساس ارزیابی عملکرد آن‌ها در رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی تا سقف ۱۵ درصد برای کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری و همچنین افزایش نسبت ذخیره قانونی در سطح شبکه بانکی به میزان نیم واحد درصد اشاره کرد.

او در ادامه ضمن اشاره به روند کاهشی رشد نقدینگی به ۳۱.۱۵ درصد در اسفند ماه، بیان کرد که در حال حاضر نیز رشد سالانه نقدینگی در اردیبهشت ماه به ۳۰.۹ درصد رسیده که مطابق با هدف بانک مرکزی در رسیدن به نرخ رشد سالانه ۲۵ درصدی است.

رئیس بانک مرکزی در ادامه با اشاره به بار تامین مالی زیاد روی شبکه بانکی، بیان کرد که باید برای تامین مالی بلندمدت پروژه‌ها به سمت بازار سرمایه برود تا تامین مالی خرد و تسهیلات قرض‌الحسنه بتواند از طریق سیستم بانکی تامین مالی شود.

در پایان این قسمت نیز ایشان به بحث بانک‌های ناسالم اشاره کرد که هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی حضور دارند. در مورد بانک‌های بخش دولتی، بیان کردند که دولت بایستی به بانک‌هایی که به آنها فشار وارد کرده ورود کند و مشکلات آنها را برطرف کند اما در زمینه بانک‌های خصوصی، در صورتی که برنامه اصلاحی مد نظر بانک مرکزی را اصلاح نکنند، به سمت انحلال آنها حرکت خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha