۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
سوپرمارکت مالی فیروزه در راه است؟

به گفته رامین ربیعی، گروه مالی فیروزه در نظر دارد تا با توسعه فعالیت‌های خود در حوزه مالی، سبد خدمات خود را در بخش‌های مختلف توسعه دهد و با اخذ مجوز لیزینگ و بیمه عمر و زندگی و مشاوره سرمایه‌گذاری و تکمیل پوشش خدمات خود، به یک سوپرمارکت مالی تبدیل شود.

فردای اقتصاد: نشست خبری گروه مالی فیروزه صبح امروز با حضور رامین ربیعی مدیرعامل گروه مالی فیروزه، امیر تقی خان تجریشی عضو هیأت مدیره و معاون سرمایه‌گذاری گروه مالی فیروزه، فاطمه سرکاری مدیرعامل و عضو هیأت مدیره سبدگردان توسعه فیروزه و جواد حسنی مدیرعامل و عضو هیأت مدیره کارگزاری فیروزه آسیا برگزار شد.

در ابتدای این نشست رامین ربیعی به ارائه توضیحاتی در رابطه با تاریخچه گروه مالی فیروزه پرداخت و گفت: گروه مالی فیروزه در سال ۱۳۸۴ با هدف جذب و مدیریت سرمایه در بورس تهران آغاز به کار کرد و طی ۱۸ سال فعالیت مستمر، علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، در تملیک و توسعه شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی نیز پیشرو بوده‌ایم.

طبق گفته ربیعی، نخستین صندوق سرمایه‌گذاری سهامی ویژه سرمایه‌گذاری در بورس تهران برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی تحت نظارت قوانین اروپا و نخستین صندوق سرمایه‌گذاری اوراق درآمد ثابت ویژه سرمایه‌گذاری در بورس تهران برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی تحت نظارت قوانین اروپا و تأسیس نخستین صندوق شاخصی قابل‌ معامله در بورس تهران مشابه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر مدار شاخص بازارهای بین‌المللی با نام صندوق شاخصی ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه در سال ۱۳۹۳ تأسیس شده است.

مدیرعامل گروه مالی فیروزه در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: گروه توسعه مالی فیروزه فعالیت مدیریت دارایی خود را از سال ۱۳۸۴ و با تأسیس صندوق‌های خارجی برای بازار ایران آغاز کرد. در سال ۱۳۸۹ نخستین صندوق داخلی فیروزه با نام «فیروزه موفقیت» و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شد. با تأسیس شرکت سبدگردان فیروزه در سال ۱۳۹۸ و انتقال مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این شرکت، در حال حاضر سبدگردان توسعه فیروزه مدیریت بیش از ۱۵۰ سبد اختصاصی و ۶ صندوق سرمایه‌گذاری از جمله صندوق‌های سهامی فیروزه موفقیت‌، سهامی شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه، درآمد ثابت ارمغان فیروزه آسیا، سهامی دریای آبی فیروزه، جسورانه فیروزه و خصوصی ثروت‌آفرین فیروزه را بر عهده دارد. دارایی تحت مدیریت سبدگردان فیروزه با سرمایه‌گذاری حدود ۲۲ هزار شخص حقیقی و حقوقی، ۷۷۰۰ میلیارد تومان بوده که در ۲ سال گذشته، رشد ۲۱۰۰ درصدی (یا ۲۱ برابری) را تجربه کرده است.

او ادامه داد: تمرکز اصلی ترکیب دارایی‌های این صندوق، سرمایه‌گذاری در سهام برتر بازار سرمایه است و توانسته متوسط بازدهی سالانه ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود داشته باشد. همچنین، در ۱۳ سال گذشته و از بدو تأسیس، بازدهی دلاری بالای ۳۲۰ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ایجاد کرده است.

صندوق اهرمی فیروزه در راه است

وی در ادامه از اخذ موافقت اصولی راه‌اندازی صندوق اهرمی فیروزه خبر داد و عنوان کرد: به زودی فرآیند پذیره‌نویسی این صندوق آغاز خواهد شد. صندوق اهرمی به کاربران امکان سرمایه‌گذاری در بورس با قدرتی بیش از دارایی‌هایشان را می‌دهد. این صندوق با نظر مدیر صندوق می‌تواند تا دو برابر ارزش دارایی، اهرم داشته باشد. مثلا در روندهای صعودی اگر ۱۰ میلیون در این صندوق سرمایه‌گذاری کنید، قدرت سرمایه گذاری شما تا ۳۰ میلیون افزایش پیدا می‌کند.

به گفته مدیرعامل گروه مالی فیروزه در حال حاضر بیش از ۳۰۰ نیروی انسانی در گروه مالی فیروزه مشغول به فعالیت هستند و این گروه مدیریت ۱۶ نهاد مالی و ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری در ایران و اروپا را بر عهده دارد. وی در این خصوص اظهار کرد: دارایی تحت مدیریت گروه مالی فیروزه حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان است و ۱۹ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی و ۱۴ سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری محور از جمله فعالیت‌های فیروزه در ۱۸ سال گذشته بوده‌است.

دوره طلایی سرمایه‌گذاری در ایران

ربیعی، دوران برجام را سال‌های‌ طلایی سرمایه‌گذاری در ایران عنوان کرد و گفت: کلید همه مشکلات جامعه از جمله فقر و بیکاری در همین سرمایه‌گذاری است و اگر درهای اقتصادی کشور باز شود گره مشکلات جامعه حل خواهد شد.

وی از تعریف محصولات جدید در قالب سبدهای اختصاصی در گروه مالی فیروزه خبر داد و در این زمینه گفت: باتوجه‌به پتانسیل موجود در مجموعه فیروزه و نیازهای مشتریان، محصولات جدیدی در قالب سبدهای اختصاصی تعریف شده است. برای نمونه، برای سبدهای بالای ۵ میلیارد تومان، به‌پاس اعتماد و همراهی طولانی‌مدت مشتریان، بازدهی ۳۰ تا ۵۰ درصدی برای آنها تعهد می‌شود. تشکیل سبد برای سرمایه‌های خرد بالای ۲۰۰ میلیون تومان، از دیگر اقدامات فیروزه برای تنوع‌بخشی محصولات سرمایه‌گذاری و ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در کشور است. در حال حاضر، شمار سبدهای اختصاصی سبدگردان، به بیش از ۱۵۰ سبد رسیده و مجموع دارایی تحت مدیریت آنها رشد حدود ۱۰۰ برابری را در ۲ سال گذشته تجربه کرده است.

ربیعی اضافه کرد: گروه مالی فیروزه در نظر دارد تا با توسعه فعالیت‌های خود در حوزه مالی، سبد خدمات خود را در بخش‌های مختلف توسعه دهد و بدین منظور با درخواست اخذ مجوز لیزینگ و بیمه عمر و زندگی و مشاوره سرمایه‌گذاری قصد دارد تا پوشش خدمات خود را کامل کند و به یک سوپرمارکت مالی تبدیل شود.

او همچنین از سرمایه‌گذاری قابل‌توجه گروه مالی فیروزه در حوزه اقتصاد دیجیتال و فین‌تک خبر داد و دراین‌خصوص گفت: برای فراهم‌آوردن دسترسی بیشتر و آسان‌سازی فرایند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و دسترسی به خدمات مالی، گروه مالی فیروزه سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را در حوزه اقتصاد دیجیتال و Fintech انجام داده تا در آینده سرمایه‌گذاران خرد در اقصی‌نقاط کشور بتوانند به‌راحتی و با چند کلیک به کلیه خدمات مالی موردنیاز خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، گروه مالی فیروزه، در نظر دارد تا پس از اخذ مجوز «هلدینگ مالی» درخواست پذیرش سهام شرکت در بازار سرمایه را ارائه کند تا باعرضه اولیه سهام به عموم مردم ایران، برای هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر ارزش‌آفرینی کند. هدف نهایی گروه مالی فیروزه فراهم‌آوردن بستری آسان و کاربردی برای بهره‌مندی همه مردم ایران از خدمات و ابزارهای مختلف و متنوع مالی با بالاترین بازدهی و سوددهی است.

وجه تمایز گروه مالی فیروزه با دیگر شرکت‌ها

در ادامه این رویداد خبری، امیر تقی‌خان تجریشی، فیروزه را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشور معرفی کرد و توضیح داد: بسیاری از مردم جامعه هنوز نتوانسته‌اند زبان اقتصادی دنیای مالی را درک کنند. این کار شرکت‌هایی همچون فیروزه است که بتوانند این فراگیری را در کشور ایجاد کنند. این فرآیند نیاز به فرهنگ‌سازی داشته و تلاش مستمر و مشارکت تمام بازیگران این حوزه را می‌طلبد. تجریشی همچنین در رابطه کارگزاری فیروزه آسیا گفت: کارگزاری فیروزه آسیا میزبان ده‌ها هزار مشتری است و بر مبنای ارزش معاملات در زمره ۲۰ کارگزاری برتر کشور جای می‌گیرد. ضمن اینکه ارزش معامله‌های ماهانه این کارگزاری، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مزیت‌های رقابتی و وجه تمایز فیروزه با دیگر شرکت‌ها، بازوی سرمایه‌گذاری آن است، توضیح داد: سنگ بنای این بخش در سال ۱۳۹۰ با خرید گروه توسعه صنعتی ایران گذاشته شد که آن زمان ۲۵۰ هزار سهامدار مستقیم داشت که بزرگترین شرکت بورسی از این نظر بود.

تجریشی ادامه داد: بعد از ادغام این دو شرکت افزایش سرمایه چند مرحله‌ای، خریداری شرکت‌های بورسی دیگر، تقسیم سود جذاب و دوبرابر شدن سود شرکت در چهار سال اخیر بود. تمرکز شرکت بر روی سهام و سرمایه گذاری‌های بورسی است اما در حوزه سرمایه گذاری اختصاصی و جسورانه هم شرکت بخش‌های مربوط به خود را دارد.

جواد حسنی، مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا هم در این نشست خبری گفت: صندوق سرمایه‌گذاری ارمغان فیروزه آسیا با نماد «فیروزا» در کلیه کارگزای‌های کشور قابل معامله است و جایگزین مناسب سپرده‌گذاری در بانک است. افزایش سقف جدید صندوق به ۱.۲ میلیارد واحد به تازگی صادر شده و حدود ۸۰ درصد از آن تکمیل شده است. بازدهی این صندوق از طریق سرمایه‌گذاری حداقل ۸۰ درصدی در دارایی‌های با درآمد ثابت، نرخ سود تعهدی ۲۷.۵ درصدی و بدون شکست را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌است.

فاطمه سرکاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان توسعه فیروزه هم در رابطه با شرکت سبدگردان توسعه فیروزه عنوان کرد: سال ۸۹ اولین صندوق داخلی فیروزه با نام «فیروزه موفقیت» و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس شد که حالا یکی از قدیمی‌ترین صندوق‌های سهامی فعال در بازار سرمایه است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha