۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
داخلی سازی بیش از ۴ هزار قطعه خودرو در کروز

کارشناس واحد خودکفایی شرکت کروز از داخلی سازی بیش از ۴ هزار قطعه خودرو در این مجموعه قطعه سازی خبر داد.

به گزارش فردای اقتصاد، مهدی کاکه در نشست خبری گروه قطعه سازی کروز با موضوع دستاوردهای این شرکت در حوزه داخلی سازی قطعات خودرو در سال ١٤٠١-١٤٠٢ گفت: در حوزه داخلی سازی صندلی فعالیت هایی شده است. به طور مثال داخلی سازی صندلی بین ٤ تا ٥ درصد از قیمت تمام شده خودرو است و کروز با ورود به این حوزه توانسته صندلی ها را در کلاس جهانی داخلی سازی کند.

وی تصریح کرد: در نمایشگاه قطعات  مشتری خارجی نیز داشتیم زیرا کیفیت قطعات داخلی سازی شده در بخش صندلی بسیار بالاست.

کارشناس بخش خودکفایی کروز خاطرنشان کرد: به طور کلی کروز بیش از ٣٠٠ تامین کننده دارد که در کارگاه های مختلف مطابق با استانداردهای کروز در حال فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: موضوع داخلی سازی و خودکفایی در کروز مربوط به سال ١٣٩١ و تحریم های اول است از این رو کروز در راستای این خودکفایی کارگاه های کوچک را شناسایی کرد و با ارتقاع فنی و رشد دانش در آنها یک مجموعه از قطعات سازان را پدید آورد.

کاکه ادامه داد: در ابتدای سال ۹۱ و با تشدید تحریم ها واحد خودکفایی کروز با هدف داخلی سازی محصولات شکل گرفت و تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۴ هزار قطعه در ۵۳ فرایند تولیدی داخلی سازی شده است.

وی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در واحدخودکفایی کروز برای بیش از ۲۱ هزار نفر اشتغالزایی شده است.

حامد نورافشار کارشناس ارشد شرکت مادآریا ویستا از قطعه سازان زیر مجموعه کروز نیز در نشست خبری در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه در حوزه کیفیت، خودرو قطعه سازان نیزباید پاسخگو باشند،   گفت: کاملا درست است. اما وقتی سقف بدهی خودروسازان به قطعه سازی خاص که کیفیت بالایی دارد بالا می رود، قطعات را از تامین کنندگانی با کیفیت و قیمت پایین تر تهیه می کنند و این موجب افت کیفیت می شود.

وی تصریح کرد: در حوزه خودروها سینک کردن قطعات مختلف از تامین کنندگان گوناگون وظیفه واحد مهندسی خودروسازان است ولی گاهی همین اتفاق به خوبی رقم نمی خورد و خودروها دچار مشکلات کیفی می شوند. از سویی بخشی از مشکلات کیفی خودروسازان مربوط به حوزه مونتاژ است و سال هاست که در این بخش خودروسازان سرمایه گذاری نکرده اند، در نتیجه افت کیفیت در تولید نیز وجود دارد.

کارشناس ارشد شرکت مادآریا ویستا خاطرنشان کرد: کروز در حوزه داخلی سازی قطعات جدید اجباری در استانداردهای سازمان ملی استاندارد هم ورود کرده و بخش زیادی از آنها در مرحله مهندسی طراحی قرار دارند.

مجتبی نظری، مدیر ارتباطات کروز نیز در نشست یاد شده افزود: در مجموعه کروز، سطح داخلی سازی بالای ۷۰ درصد است و این مجموعه معمولا وارد کار قطعه سازی نمی شود مگر اینکه بتواند داخلی سازی ۶۰ تا ۷۰ درصد داشته باشد.

وی با بیان اینکه در مورد تولید برخی قطعات الکترونیکی فقط ۳ شرکت بین المللی فعال هستند، افزود: در مورد این محصولات، امکان رقابت و تولید وجود ندارد اما در خصوص برخی قطعات مانند ایربگ کنترل یونیت، سطح بالای ۷۰ درصدی داخلی سازی ایجاد شده است.

نظری در مورد علت افت کیفی برخی خودروها خاطرنشان کرد: گاهی اوقات بدهی خودروساز به قطعه ساز افزایش می یابد و در این شرایط، قطعه ساز درجه دوم جایگزین قطعه ساز اول می شود. این اتفاق باعث افت کیفی قطعات و خودرو می شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha