۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
طرح مقابله با فروش آیفون‌های جدید در بازار

از هفته گذشته طرح ممنوعیت رجیستری آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ وارد مرحله‌ جدیدی شده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا به دنبال جمع‌آوری تازه‌ترین گوشی اپل از بازار است. 

فردای اقتصاد - از هفته گذشته طرح ممنوعیت رجیستری آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ وارد مرحله‌ جدیدی شده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا به دنبال جمع‌آوری تازه‌ترین گوشی اپل از بازار است. 

به رغم اینکه آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ در ایران رجیستر نمی‌شوند اما همچنان کاربران زیادی در بازار ترجیح می‌دهند از این گوشی‌های هوشمند با روش‌های مختلف استفاده کنند اما به نظر می‌رسد سیاستگذاران به رجیستر نشدن آنها راضی نشده‌اند و به دنبال مقابله با گوشی‌های جدید اپل در سطح بازار برآمده‌اند. 

مسوولان ایران تاکنون دلیل اصلی مخالفت با واردات و فروش آیفون‌های جدید را اعلام نکرده‌اند اما حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ایسنا گفته تنها یک درصد جامعه کاربر این کالای لوکس هستند اما بیش از ۳۰ درصد سبد ارزی کشور را به خود اختصاص داده است. 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته است: قاعدتا واردات این کالا بهره اقتصادی ندارد و علاوه بر این در جنگ اقتصادی فعلی، واردات کالایی که این میزان ارز از کشور خارج کند و مورد استفاده کمتر از یک درصد مردم باشد، منطقی نیست.

مسوولان ایرانی در حالی جلوی رجیستری و فروش آیفون در بازار را گرفته‌اند که دیگر گوشی‌های هم قیمت آیفون در بازار ایران به طور رسمی وارد، خرید و فروش شده و رجیستر می‌شوند.

در بازارهای موبایل ایران در حال حاضر دو نوع آیفون ۱۴ وجود دارد، آیفون‌هایی که تا قبل از پایان سال گذشته از طریق مسافری وارد ایران ثبت شده‌اند همچنان قابلیت اتصال به شبکه را دارند و اتصال آنها به طور موقت تمدید می‌شود اما هنوز رجیستر نشده‌اند. این آیفون‌ها قیمت بالاتری نسبت به آیفون‌هایی دارند که در طی سال جاری وارد کشور شده‌اند و صاحبان آنها با روش‌های مختلف اقدام به استفاده از آن می‌کنند. 

دهقانی نیا همچنین گفته است:  با توجه به زیرساخت‌ها و اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شده، مردم نباید به هر فروشنده‌نمایی اطمینان کنند. اگر  شخصی به فروشنده‌ای که گفته کالا در آینده رجیستر می‌شود اطمینان کرده و آیفون ۱۴ به بالا خریده و حالا متوجه شده که کالا قاچاق است، می‌تواند با فاکتور به تعزیرات مراجعه و از فروشنده شکایت کند.

محدودیت علیه آیفون ۱۴ و ۱۵ باعث رشد قیمتی بسیار زیاد آیفون ۱۳ ( که قابلیت رجیستری در ایران را دارد )‌ شده و قیمت آیفون‌های ۱۳ هم اکنون از آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ بیشتر است. 

بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سیاست تبعیض در رجیستری و فروش آیفون در مقابل واردات آزادانه گوشی‌های برندهای خارجی دیگر اعتراض کرده‌اند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha