۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
کاهش ۸ درصدی تولید سیگار در نیمه نخست امسال

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کالای دخانی  از کاهش ۸ درصدی تولید سیگار در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش فردای اقتصاد، محمد رضا تاجدار در نشستی با موضوع وضعیت صنعت دخانیات و مشکلات پیش رو تصریح کرد: در نیمه نخست امسال ۳۳ میلیاردو ۴۴۰ میلیون نخ سیگارتولید شد که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که میزان تولید ۳۶ میلیارد و ۱۹۰ میلیون نخ بوده از کاهش ۸ درصدی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مدت یاد شده یک هزارو ۴۰۰ تن تنباکوی معسل تولید شد که نسبت به نیمه نخست سال ۱۴۰۱ کاهش ۳۲ درصدی داشت.

به‌ گفته رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کالای دخانی، در نیمه نخست امسال تولید سیگار در کارخانه‌های تولید سیگار با نشان داخل بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته، اما تولیدکنندگان با نشان بین‌المللی با افزایش تولید مواجه بودند.

وی افزود: افزایش غیرمتعارف مالیات صنعت دخانیات موجب تعطیلی شرکت‌های بین‌المللی و کاهش تولید شرکت‌های داخلی شده، از این رو با ورود تولیدکنندگان تقلبی و جعلی، خرید توتون از کشاورزان با قیمت‌های بسیار بالا، موجب افزایش سطح زیر کشت کشاورزان شده است.

تاجدار با بیان اینکه با وضع مالیات‌های بالاموجب رونق واردات سیگار قاچاق به کشور شده است، تاکید کرد: سیگار مارلبرو اگر برای صهیونیسم‌ها و واردات قانونی‌اش ممنوع است، چرا اجازه می‌دهید اصل و فیکش قاچاق وارد کشور شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون انواع سیگار جعلی در کردستان عراق تولید و از طریق کوله‌بری وارد تهران می‌شود، حتی دستگاه‌های تولید خانگی سیگار در این منطقه وجود دارد. چنانچه اخذ مالیات بر همین روال کنونی ادامه داشته باشد، این دستگاه‌های تولید خانگی به کشور ما هم می‌رسد.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کالای دخانی افزود: صنعت دخانیات در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخته است اما این موارد منعکس نمی‌شود و به نمایندگان مجلس اطلاعات غلط داده می‌شود تا روند مالیات ستانی در این صنعت افزایشی باشد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ میلیون مصرف کننده حرفه‌ای دخانیات در کشور داریم، گفت: صنعت دخانیات با مقابله‌هایی از سوی وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت مجلس، جمعیت‌های مردم نهاد و. ‌.. مواجه است که به جای این که به مقابله به مصرف دخانیات بپردازند این صنعت را نشان گرفته‌اند.

همه سیگارهای حرارتی و الکترونیکی قاچاق‌ هستند

تاجدار با اشاره به قاچاق بودن تمام سیگارهای حرارتی و الکترونیکی، از افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیگار با اعمال مالیات‌های جدید خبر داد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار به کشور وارد شده است، تاکید کرد: این در حالی است که کل صنعت دخانیات طی سال ۱۴۰۱ برای تولید ۷۰ میلیون نخ سیگار ۳۰۰ میلیون دلار ارزاختصاص یافته است.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان کالای دخانی گفت: بر اساس آمار اعلام شده  ۱۰میلیارد نخ و یا ۷ تا ۱۰ درصد سهم بازار قاچاق است، این درحالی است که مشاهدات میدانی سهم ۲۰ درصدی قاچاق در بازار را نشان می دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha