۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
آیا اصلاحات اقتصادی در ۳۴ سال گذشته شکست خورده است؟/ میزگردی با حضور علینقی مشایخی

تجربه ناموفق اصلاحات اقتصادی در ۳۴ سال گذشته با حضور علینقی مشایخی، میثم هاشم‌خانی، محمد ناطقی و عاطفه حسینی در تازه‌ترین برنامه دورهمی اقتصادی با میزبانی مرتضی کاظمی به بحث و گفتگو گذاشته شده است.

فردای اقتصاد: در این قسمت از دورهمی اقتصادی، علینقی مشایخی به گسترش «شبه علم» به جای علم اقتصاد به عنوان یکی از مهمترین موانع اجرای اصلاحات اقتصادی اشاره کرده و از تسریع در بهبود روابط با دنیا به عنوان پیش‌نیاز در اجرای اصلاحات اقتصادی حمایت کرده است. میثم هاشم‌خانی نیز معتقد است در شرایط کنونی، مهمترین پیش‌شرط برای انجام اصلاحات اقتصادی بهبود روابط برد-برد با سایر کشورها و همچنین بهبود شرایط زیستی و اجتماعی در داخل کشور از جمله حل مساله فیلترینگ اینترنت می‌باشد. همچنین محمد ناطقی با اشاره به این نکته که اصلاحات اقتصادی هیچگاه شروع نشده به سوء‌استفاده از اقتصاددانان به بهانه اصلاحات اقتصادی انتقاد کرده است. در میان این گفتگو، عاطفه حسینی مروری کوتاه بر تجربه انجام پروژه‌های مختلف به منظور انجام اصلاحات اقتصادی در دولت‌های مختلف از زمان دولت هاشمی تا دولت خاتمی و همچنین دولت احمدی‌نژاد تا دولت روحانی داشته است.

برنامه‌های قبلی با محوریت اساتید اقتصاد ایران، دکتر رحمت‌الله نیکنام، دکتر موسی غنی‌نژاد، دکتر مسعود نیلی و دکتر مهدی بهکیش را نیز در وبسایت و یوتیوب «فردای اقتصاد» تماشا کنید.
 

نسخه صوتی این برنامه را اینجا بشنوید:

▪️پیش‌شرط اصلاحات اقتصادی ▪️اصلاحات اقتصادی باید تدریجی باشد یا ضربتی؟ ▪️اصلاحات اقتصادی را از کجا شروع کنیم؟ ▪️شوک‌درمانی آیا آرژانتین را نجات خواهد داد؟
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    شاید اقتصاد مانند رودی در جریان است که نیازهای مادی و معنوی انسان ها را به شکلی منطقی تامین می کند ، هر مانعی که در مقابل این جریان باشد ، به ضرورت دیر یا زود از سر راه برداشته میشود هر چند تصنعی موانعی ایجاد شود اما بدون شک گاه آرام و گاه با شدت این جریان در مسیر خودش جاری خواهد بود.
  • محمد مهدوی IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
    ضمن عرض درود و ادب و تشکر از برنامه فوق العاده آموزنده ،موثر و روان عارضم که اصولاً دغدغه تصمیم گیران سطح اول مملکت این مباحث مطروحه نمیباشد .باور اینکه ندانندو یا نفهمند خیلی خیلی سخته!یعنی اینکه اولویت‌شان چیز دیگری هست.
  • ابراهیم اسلامی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    با درود و سپاس
  • فعال بورسی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    بسیار عالی
  • MHSH IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    رسیدید به اقتصاد اونوقت از اصلاحات اقتصادی حرف میزنید
  • کیوان تولمی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    سلام و عرض تشکر از برنامه بسیار خوب دورهمی اقتصاد که آموزنده و علمی است، توفیق در ارائه مطالب مفید و آموزنده کما فی السابق را برایتان آرزومندم
  • محمد IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    بسیار جالب و آگاهی بخش بود ای کاش در صدا و سیما پخش میشد امروز یک بطری اب حدود شش هزار تومان است ویک بطری گازویل کمتر از هزار تومان خوش بحال قاچاق کنند کان

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار