۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
اختصاص ۲۸۰ کانتینر یخچالی برای حمل محصولات صادراتی

مدیرعامل کشتیرانی از اختصاص ۲۸۰ دستگاه کانتینر یخچالی برای حمل محصولات صادراتی استان‌های شمالی کشور خبر داد و گفت: این کانتینرها به ظرفیت ۵۶۰ تی‌ای یو، آماده خدمات رسانی به صادرکنندگان کشور هستند.

به گزارش فردای اقتصاد و به نقل ازروابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محمدرضا مدرس خیابانی افزود: باید به این نکته تاکید کرد که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، همواره پشتیبان صادرکنندگان، تجار و فعالان اقتصادی کشور است.

وی در نشست «هم‌اندیشی توسعه دریامحور در دریای خزر» که با حضور روسا و اعضاء اتاق‌های بازرگانی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در محل همایش‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، تصریخ کرد: گروه کشتیرانی به عنوان یک مجموعه حمل‌ونقلی غیردولتی به دنبال هم‌افزایی در افزایش مبادلات تجاری کشور است و بر این اساس، باید با هم‌فکری و تشریک مساعی با اتاق‌های بازرگانی و کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، تلاش نمود راهکارهای ممکن برای ارتقاء صادرات را پیدا و اجرا کرد.

مدیرعامل کشتیرانی با بیان این نکته که نمی توان انتظار داشت در تجارت، یک طرف بازنده و یک طرف برنده باشد؛ تاکید کرد: تجارتی که بدون برد طرفین پیش رود، ادامه دار نخواهد بود، این درحالی است که این گروه تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا در حوزه حمل و نقل دریایی، منافع طرف­های تجاری خود را حفظ کند.

به گفته وی، هدف از برگزاری نشست هم­‌اندیشی را همراهی هر چه بیشتر با تجار و بازرگانان به منظور بهبود خدمات، حمل‌ونقل بار در حوزه دریایی دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در شرکت کشتیرانی دریای خزر، تلاش شده تا در راستای افزایش خدمات رسانی به صادرکنندگان شمال کشور، گام برداشته شود؛ به نحوی که در حال حاضر تعداد ۲۸۰ دستگاه کانتینر به ظرفیت ۵۶۰ TEU کانتینر و کانتینرهای یخچالی، در اختیار شرکت کشتیرانی دریای خزر قرار گرفته است تا بارهای صادراتی منطقه دریای خزر به کشورهای حاشیه این دریا، حمل شود.

 مدرس خیابانی با تاکید بر این که هم اکنون زیرساخت‌های بندری بنادر شمالی کشور، در قیاس با بنادر سایر کشورهای حاشیه دریای خزر بسیار مناسب است، افزود: استانداردهایی که در بنادر شمالی کشور وجود دارد، به مراتب از استاندارهای بنادر سایر کشورهای حاشیه دریای خزر بالاتر است.

وی ادامه داد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه آن از جمله کشتیرانی دریای خزر به عنوان یک بنگاه تجاری، خود را در کنار تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان می‌بیند و به دنبال هم‌اندیشی با آنان در راستای بهبود اقتصادی کشور است.

مدیرعامل کشتیرانی تصریح کرد: جلب نظر تولیدکنندگان و بازرگانان و نیز تقویت فرهنگ صادرات با استفاده از حمل‌ونقل دریایی و ایجاد شرکت‌های لجستیکی که بتوانند صد درصد کار حمل را بر عهده بگیرند، از نکات حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه قیمت خدمات حمل‌ونقل دریایی حدود ۴۰ درصد، از خدمات جاده‌ای ارزان‌تر تمام می‌شود، خاطرنشان کرد: مدت زمان حمل نیز که در دریای خزر کمی بیشتر از حمل و نقل جاده‌ای است، در برآیند نهایی و از منظر حمل‌ونقل کالا، تفاوت چندانی با بخش جاده‌ای ندارد؛ اما باید توجه کرد که آیا بار در بندر مقصد به موقع به دست مشتری می‌رسد یا خیر؛ بنابراین در این میان لازم باشد که روسای اتاق‌های بازرگانی و تجار، ارتباطات خود با طرف‌های تجاری کشورهای مقصد را تقویت کنند تا از این رهگذر، مشکلات موجود در برخی بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر سریع‌تر برطرف شود.

مدیرعامل کشتیرانی افزود: کشتیرانی دریای خزر در سال جاری، حدود دو میلیون تن کالای خشک به کشورهای حاشیه خزر صادرات و واردات داشته و با مشکلی هم مواجه نبوده است؛ اما در حوزه کالاهای کانتینری و یخچالی با مشکلاتی مواجه هستیم که باید فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی در مورد شناورهای رو رو نیز گفت: هر چند کشتی‌های رورو در مدت سه تا چهار روز کالا را به مقصد می‌رسانند؛ اما در بنادر مقصد با مشکلاتی مواجه می‌شوند که از این رو برای تجار ممکن است حمل بار با کشتی‌های رو رو جذاب نبوده باشد.

مدرس خیابانی افزود: چنانچه فرهنگ حمل و نقل کانتینری بار صادراتی در بنادر شمالی ایجاد شود بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

وی با بیان این که بخشی از زنجیره حمل کالاهای صادراتی در اختیار کشتیرانی دریای خزر است، تصریح کرد: لازم است با کمک یکدیگر، سایر مشکلات زنجیرۀ حمل را هم حل کنیم؛ به گونه‌ای که چنانچه کانتینر کشتیرانی به بندر مقصد رسید، از آن سو کالای درون آن کانتینر نیز به سرعت به مقصد نهایی برسد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی پیشنهاد داد: روسای اتاق بازرگانی سه استان همجوار دریای خزر، نقطه نظرات خود را که می‌تواند در توسعه حمل‌ونقل دریایی و صادرات کشور مؤثر باشد، مدون کرده و با همکاری این گروه طی نامه نگاری­هایی کارشناسی، به سطوح بالاتر در دولت از جمله سازمان توسعه تجارت منتقل کنند تا از این طریق برای رفع مشکلات موجود در خصوص صادرات منطقه دریای خزر تلاش کرده و سهم بیشتری از بازار کشورهای حاشیه دریای خزر را کسب کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار