۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
رهبر چین در صربستان چه می‌کند؟

شی جین پینگ در جریان سفر خود به اروپا از صربستان و مجارستان دیدار خواهد کرد و سفر رهبر این کشور به بلگراد مصادف با بیست و پنجمین سالگرد بمباران سفارت چین در این شهر توسط ناتو است که منجر به کشته شدن سه نفر شد.

سفر شی جین پینگ به اروپا - اولین سفر او در پنج سال گذشته - از سوی پکن به عنوان فرصتی برای رهبر این کشور در نظر گرفته می‌شود تا روایت خود را در مورد نقش خود در درگیری در اروپا به طور مستقیم به رهبران آنجا ارائه دهد. در حالی که شی به دنبال باز کردن فضایی برای حل مناقشه میان روسیه و واشنگتن و متحدان اروپایی آن هم هست. در این سفر همچنین شی جین پینگ از صربستان و مجارستان دیدار خواهد کرد و سفر رهبر این کشور به بلگراد مصادف با بیست و پنجمین سالگرد بمباران سفارت چین در این شهر توسط ناتو است که منجر به کشته شدن سه نفر شد.

کل جمعیت صربستان کمتر از یک سوم جمعیت شهر پکن است. تجارت چین با این کشور حوزه بالکان کمتر از یک چهلم تجارت با آلمان است. با این حال، برای حاکم چین، شی جین پینگ، صربستان مهم است. صربستان یک دوست صمیمی نادر در قاره‌ای است که در آن احتیاط از چین به یک امر عادی تبدیل شده است. همچنین بلگراد، شاهد لحظه‌ای مهم در تکامل ناسیونالیسم چینی تحقیرکننده غرب بود. بیست و پنج سال پیش بمب‌های آمریکایی به سفارت چین در بلگراد اصابت کرد و سه نفر کشته شدند. حالا شی در اولین سفر خود به اروپا از سال 2019، با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه گفتگو کرده است تا بتواند او و متحدانش را متقاعد کند که چین و محصولات این کشور با فناوری پیشرفته برای آنها خوب است. در 7 و 8 مه، در صربستان، آقای شی از سالگرد بمباران سفارت چین برای اشاره به نکته دیگری استفاده خواهد کرد: «نظم تحت رهبری غرب بد است و باید تغییر کند.»

از زمان سفر قبلی شی به اروپا، جهان به طرز چشمگیری تغییر کرده است. یک بیماری همه گیر را از سر گذرانده است و آقای شی را از سفر به خارج از کشور برای بیش از دو سال و نیم باز داشته است. (حتی در سال 2023، پس از اینکه چین محدودیت‌های شدید خود را برای مقابله با کووید صفر لغو کرد، آقای شی به ندرت چین را ترک کرده است.) روسیه - شریک بدون محدودیت چین - تهاجم همه جانبه به اوکراین را آغاز کرده و اروپا را در بزرگترین بحران امنیتی خود از زمان جنگ سرد فرو برده است. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، آمریکا جنگ فناوری با چین را با هدف محدود کردن دسترسی این کشور به کیت‌های پیشرفته تشدید کرده است. اکنون اتحادیه اروپا صحبت از نیاز به «ریسک‌زدایی» در روابط خود با چین می‌کند. در میان اتهامات مبنی بر اینکه چین دامپینگ کرده و کالاهای ارزان‌تر از قیمت واقعی را به بازارهای غربی وارد می‌کند، درخواست ها برای مقابله به مثل در اروپا و جاهای دیگر افزایش یافته است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار