۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶
رونمایی از مدل پیش‌بینی اکونومیست/ شانس بایدن و ترامپ چقدر است؟

برای بسیاری از آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۶ غیرقابل تصور بود که فردی با کیفیت دونالد ترامپ بتواند بر صندلی ریاست‌جمهوری آمریکا بنشیند. با این حال او در انتخابات آن سال پیروز شد. حالا بعد از گذراندن دو استیضاح، یک شورش و یک محکومیت مجرمانه، شک و تردیدها درباره شانس ترامپ برای ورود دوباره به دفتر بیضی ریاست‌جمهوری آمریکا بازگشته است. اما مدل پیش‌بینی اکونومیست نشان می‌دهد که او نه تنها ممکن است جو بایدن را شکست دهد، بلکه برای این کار شانس بالایی هم دارد.

اکونومیست مدل پیش‌بینی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ارایه کرده است. طبق این پیش‌بینی در حال حاضر بایدن یک سوم در مقابل دو سوم برای ترامپ شانس دارد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ پیروز شود. گرچه نظرسنجی‌های اکونومیست نشان می‌دهد که بایدن و ترامپ در جلب آرای عمومی شانه به شانه هم حرکت می‌کنند. با این حال مدل پیش‌بینی اکونومیست که شانس تحقق نتایج متفاوت را ارزیابی می‌کند،حاکی ازآن است که شانس جو بایدن برای بقا در دفتر بیضی ۳۳ درصد است. 

مدل اکونومیست چگونه کار می کند؟

پیش‌بینی اکونومیست متشکل از ترکیبی از نظرسنجی‌ها و تحلیل‌های بنیادی است. این مطالعه داده‌های گذشته را که دارای ارزش پیش‌بینی‌کننده هستند گردآوری و تحلیل کرده است. داده‌هایی از جمله میزان تأیید رئیس‌جمهور توسط شهروندان و همینطور شاخص‌های مختلف اقتصادی. از آنجایی که پیروزی هر کدام از کاندیداها از کالج انتخاباتی حاصل می‌شود، این مدل شامل داده‌های سطح ایالتی نیز می‌شود. هر روز ۱۰۰۰۱ سناریو ممکن تهیه می‌شود تا شانس نتایج مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

چشم‌انداز ایالت‌های نوسانی چگونه است؟

در حال حاضر، اوضاع برای جو بایدن تاریک به نظر می‌رسد. او در نظرسنجی‌های میادین نبرد( ایالت‌های نوسانی)، آریزونا، جورجیا و نوادا حدود پنج درصد عقب‌تر است، اگرچه چهار سال پیش در آن‌ها پیروز شد. اگر بایدن این سه را از دست بدهد، در عوض باید هر سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را برنده شود. در حالی‌که دونالد ترامپ در این ایالت‌ها تنها با یک یا دو درصد پیشتاز است. اکونومیست بررسی کرده‌ است که چگونه رای‌دهندگان اسپانیایی آریزونا و رای‌دهندگان سفیدپوست روستایی ویسکانسین می‌توانند در مورد انتخابات تصمیم بگیرند.

پیشبینی‌ها چقدر قطعی است؟

تا انتخابات هنوز پنج ماه باقی مانده است و ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد. و همیشه احتمال اشتباه در نظرسنجی وجود دارد که می‌تواند به نفع هر یک از نامزدها باشد. نظرسنجی‌ها ممکن است به درستی منعکس کننده این واقعیت نباشد که پایگاه رای‌دهندگان تحصیل کرده حزب دموکرات بیشتر از ائتلاف کم‌سواد ترامپ در انتخابات شرکت می‌کنند. یا ممکن است مانند سال ۲۰۱۶ ترامپ را دست کم بگیرند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha