۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۵
در حاشیه: اروپا چگونه از زمستان سخت عبور کرد؟

پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ انرژی‌های تجدیدپذیر سهمشان به بیش از دو سوم از کل تولید برق برسد. اتفاقی که اروپا را بیش از پیش بی‌نیاز به نفت و گاز کشورهای دیگر از جمله روسیه می‌کند.

قیمت منفی برق در اروپا رکورد عجیبی را ثبت کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کل سال ۲۰۲۲ کمتر از ۲۰۰ ساعت و در کل سال ۲۰۲۳ هم کمتر از ۶۰۰ ساعت قیمت برق در اروپا منفی بوده است. یعنی ساعت‌هایی که شرکت تامین‌کننده برق حاضر بوده که حتی یک پولی هم بدهد تا کاربران برق مصرف کنند. ولی در سال جاری میلادی طی کمتر از ۶ ماه ساعات برق با قیمت منفی از رکورد کل سال گذشته میلادی سبقت گرفته است. همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل هم ساعاتی که قیمت برق منفی شده بیش از ۱۲ برابر شده است.

علت اصلی این اتفاق را می‌توان روی آوردن اروپایی‌ها به منابع جدید و عمدتا تجدیدپذیر برای تامین برق دانست. سهم گاز که به روسیه وابسته است از انرژی مبدا تولید برق به سرعت کاهش یافته و در کنار آن اقبال به نفت هخم برای تولید برق کم شده است. در سمت مقابل اما تولید برق خورشیدی و بادی افزایش داشته است.

در همین راستا هم پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ انرژی‌های تجدیدپذیر سهمشان به بیش از دو سوم از کل تولید برق برسد. اتفاقی که اروپا را بیش از پیش بی‌نیاز به نفت و گاز کشورهای دیگر از جمله روسیه می‌کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha