۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
سرنوشت قانون تجارت به کجا رسید؟ کدام کالاها به فهرست ارز ترجیحی اضافه شدند؟ کالاهای وارداتی شناسه‌دار می‌شوند؟

مرور مهمترین اخبار صنعتی و تجاری یکی از آیتم‌های برنامه اقتصاد بنگاه‌ها است. در قسمت پنجم این برنامه به بررسی چهار موضوع روز پرداختیم. از برنامه صمت برای اجرای پروژه شناسه‌دار کردن کالاهای وارداتی تا واکنش بخش خصوصی به قانون جدید تجارت. 

فردای اقتصاد: در بخش مرور مهمترین اخبار صنعتی و تجاری در برنامه اقتصاد بنگاه‌ها به بررسی چهار موضوع روز پرداختیم. از برنامه صمت برای اجرای پروژه شناسه‌دار کردن کالاهای وارداتی تا واکنش بخش خصوصی به قانون جدید تجارت. 

  • تمامی کالاها تا پایان سال شناسه‌دار می‌شوند. مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت اعلام کرد که این وزارتخانه مکلف شده که برای تمامی کالاها، شناسه تعریف کند. طبق قانون، واردات کالا منوط به شناسه است. با ایجاد شناسه کالا برای کالاهای وارداتی، مشخصات کشور سازنده و نام تجاری درج می‌شود.
  • برنج و روغن بار دیگر مشمول ارز ترجیحی شد. بر اساس اصلاحیه مصوبه هیات وزیران برنج و روغن به فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد. بنابر آمار گمرک، سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد.
  • برگزاری اجلاس سالانه اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC): رئیس اتاق بازرگانی ایران در این اجلاس از اعضا خواست که اتاق بازرگانی بین‌المللی به عبور از بحران‌های جهانی کمک کند. به اعتقاد صمد حسن‌زاده، این نهاد بزرگ باید برای تقویت همکاری‌های تجاری تمهیداتی بیندیشد و بر روان‌سازی تجارت میان اعضا تمرکز کند.
  • نگرانی بخش‌خصوصی نسبت به قانون جدید تجارت: لایحه اصلاح قانون تجارت که از سال ۸۴ به مجلس رفته بود، بعد از تغییرات بسیار در سال جاری در مجلس تصویب و اکنون برای تایید به‌ شورای نگهبان ارجاع شده است.‌ طبق نظر کارشناسان اتاق‌، مغایرت‌هایی بین لوایح قانون تجارت با سیاست‌های کلی نظام‌ و حتی مغایرت‌هایی با قانون اساسی و قوانین شرعی وجود دارد. اتاق بازرگانی خواهان‌ مشورت‌گیری و حمایت اعضای شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت در راستای حل و فصل این موضوع‌ شدند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha