۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
سه مطالبه اساسی  تولیدکنندگان فولاد از دولت چهاردهم

در نشست انجمن تولید کنندگان فولاد بر اصلاح نرخ ارز، عدم مداخله در قیمت‌گذاری دستوری و رفع ناترازی انرژی یعنوان سه مطالبه اساسی این صنعت از دولت چهاردهم تاکید شد.

به گزارش فردای اقتصاد رییس انجمن تولید کنندگان فولاد در نشستی در مورد اختلاف نرخ واقعی و نرخ نیمایی؛ چالش روز صنعت فولاد گفت:در سال ۱۴۰۲ مجموع ارزش تولید از دست رفته بواسطه محدودیت انرژی ۹۸همت بود.

بهرام سبحانی افزود: در سال ۱۴۰۰ارزش تولید از دست رفته به واسطه بحران برق ۵۲همت و در سال ۱۴۰۱نیز ۳۲همت بوده است. در سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۳۰همت شده و امسال هم با وضعیت کنونی بطور حتم ارزش تولید از دست رفته بیشتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: مجموع ارزش تولید از دست رفته به واسطه محدودیت برق و گاز در سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۹ همت، در سال ۱۴۰۱ نیز ۶۷همت و در سال ۱۴۰۲نیز بیش از ۹۸همت بوده است.

 رییس انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه در سه ماهه اول سال جاری به علت بحران انرژی تولید فولاد و یه تبع آن صادرات با کاهش مواجه شد، افزود:  این امر به سیاست های ارزی و سیاست های صادراتی برمی گردد.

وی به بیان اینکه ناترازی انرژی چالش کشور است و تنها چالش صنعت فولاد نیست، تصریح کرد:  وزارت نیرو باید ابتدا در مورد میزان و ظرفیت تولید برق در مناطق مختلف کشور برنامه ریزی کند. اگر منابع مالی هم ندارد فراخوان بزند و نسبت به جذب سرمایه گذار از طریق اعطای مشوق اقدام کند.

 رییس انجمن تولید کنندگان فولاد تاکید کرد: همچنبن برای رفع ناترازی گاز نیز باید واگذاری میادین تسهیل و برای رفع ناترازی برق در کنار ایجاد نیروگاه‌ها باید مصرف در بخش خانگی مدیریت شود و تولیدکنندگان فولاد نیز باید به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت حرکت کنند.

وی ادامه داد: برای دو ساعت قطعی برق فولادی‌ها، از حدود دو تا سه ساعت پیش از زمان قطعی، باید تولید را متوقف کرد تا بتوان خطوط را تخلیه کرد از سوی دیگر، بلافاصله پس از وصل شدن برق از همان لحظه اول، نمی‌توان تولید را از سر گرفت و باید شرایط لازم برای تولید را فراهم کرد؛ بنابراین چند ساعت هم در این مقطع، تولید متوقف است. بر این اساس قطعی دو ساعته برق برای فولادی‌ها، حدود هشت ساعت، را برای تولید از دست می‌دهد.

سبحانی  نسبت به عدم رعایت عدالت در توزیع خاموشی‌ها و حتی دریغ برق تولیدی نیروگاه‌های خود فولادسازان گلایه کرد و افزود: باید این اعمال محدودیت برای صنایع با عدالت، اعمال شود.

امکان احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مناطق کویری

وی با اشاره بر ضرورت سیاست‌گذاری یکپارچه در مورد تولید برق، گفت: می توان ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در مناطق کویری ایران احداث کرد و چنانچه وزارت نیرو و صمت در این زمینه برنامه ریزی نکنند، سیاست‌ها همچنان به صورت جزیره‌ای و بی حاصل اتخاذ خواهد شد.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد تصریح کرد: معاونین طرح و برنامه وزارت نیرو و صمت با هدایت سازمان برنامه و بودجه نسبت به اجرای این سیاست باید اقدام کنند.

ایجاد بستر لازم برای  صادرات مازاد تولید فولاد

وی با بیان اینکه هم اکنون ظرفیت تولید محصولات فولادی در کشور ۴۵ میلیون تن است، گفت: اما در حال حاضر حدود ۳۲ میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید می‌شود و تولید به اندازه ظرفیت، نیازمند فراهم‌سازی زمینه صادرات و فراهم‌سازی انرژی موردنیاز تولید و همچنین زیرساخت‌های لازم است.

سبحانی تصریح کرد: تولید محصولات و مقاطع طویل فولادی در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ به میزان ۱۰ میلیون ۶۲۹ هزار تن بوده که ۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: تولید محصولات تخت زنجیره فولاد ۷ میلیون و ۵۸۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  یک درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش که به اشتباه “نیمه‌خام” گفته می‌شود، در ۱۰ ماهه ابتدایی امسال ۲۷ میلیون و ۹۷ هزار تن بوده که نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: تولید آهن‌اسفنجی نیز ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن با ۹ درصد افزایش و گندله نیز ۷/۷ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

سیاست‌های صادراتی اصلاح شود

مدیر عامل فولاد خوزستان نیز در نشست انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: صنعت فولاد امروز به ظرفیتی حدود ۴۵ میلیون تن رسیده است و تحریم‌ها ما را در خیلی از حوزه‌ها خودکفا کرده است ولی به دلیل مشکلات زیرساختی تولید کشور خیلی کمتر از این رقم است.

امین ابراهیمی با بیان اینکه ۱۶درصد بازار سرمایه را صنعت فولاد و معدن تشکیل می دهد، افزود: هم اکنون حدود ۱۵۰همت سود شرکت های این حوزه در بازار سرمایه ایت.

به گفته وی، صنعت فولاد در حوزه صادرات تقریبا سالیانه حدود ۱۰ میلیارد دلار پتانسیل ارزآوری دارد و رشد بسیار خوبی در این حوزه داشتیم؛ فولاد خوزستان به تنهایی به ۳۸ کشور صادرات دارد.

مدیر عامل فولاد خوزستان وضع عوارض های صادراتی، سیاست‌های چندگانه در حوزه تسعیر نرخ ارز، بحث رعایت کف عرضه‌ها در بورس کالا و پراکندگی گسترده‌ای که در شرکت های فولادی وجود دارد را از مشکلات عمده صادرات فولاد برشمرد.

وی ضمن تاکید براینکه سهم انرژی در صنعت فولاد تنها ۹ درصد است، اما اولین و بیشترین محدودیت تامین برق برای صنعت فولاد رخ می‌دهد، گفت: نرخ انرژی برای فولادسازان طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است؛ آب ۳۰ برابر، گاز ۲۰ برابر و برق ۱۵ برابر افزایش یافته است. مدیریت خاموشی در کشور ناعادلانه است و همیشه دیوار صنعت فولاد هم کوتاه بوده است.

ابراهیمی فولاد میانی را مزیت فولاد کشور دانست و ادامه داد: مزیت صادراتی ما فولاد میانی است و باید بر این مزیت‌ها تکیه کنیم؛ در غیر این صورت در این حوزه هم با ناترازی مواجه خواهیم شد؛ باید تعریف خود از خام‌فروشی را اصلاح کنیم؛ صنعت فولاد بخاطر اصطلاح خام‌فروشی، سال‌هاست که از این حوزه، دچار آسیب جدی شده است.

وی تصریح کرد: اختلاف ارز نیما و آزاد، سیاست‌های صادراتی، کارت‌های اجاره‌ای بازرگانی و مشکلاتی از این دست، ضربه اصلی را به تولیدکنندگان بزرگ زده‌اند.

مدیر عامل فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: راندمان نیروگاه‌های ما ۴۰ درصد است؛ برای حل مشکل انرژی نیازمند مدیریت مصرف و نه مدیریت خاموشی هستیم که این سیاست هم بر روی تولیدکنندگان اعمال می شود. حکمرانی صنعت فولاد نیازمند بازنگری است بطوری که مسأله حمل‌ونقل یکی از معضلات اصلی در این صنعت است.

مقررات خلق‌الساعه یکی دیگز از چالش های صنعت فولاد است

دبیر انجمن تولیدگنندگان فولاد ایران همچنین در نشست یاد شده با اشاره به اینتکه صنعت فولاد با چالش‌های مختلفی مواجه است، خواستارحل این چالش ها از سوی دولت چهادهم شد و گفت: یکی از این چالش‌ها مقررات خلق‌الساعه و هر روزه است. تنظیم مقررات و ایجاد محدودیت‌های هر روزه آن هم برای صنعتی که به تولید ۵۵ میلیون تنی رسیده، غیر منطقی است.

سید رسول خلیفه‌سلطانی تصریح کرد: آزادسازی نرخ ارز، یک مطالبه جدی است؛ بطوری که با حل این مشکل در سال جاری حداقل ۱۰ میلیارد دلار و برای سال آینده ۱۲ میلیارد دلار، صادرات، دور از دسترس نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ارز فولادی‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد ارز ورودی به کشور را شامل می‌شود که در مقایسه با صنایعی همچون فرش، سهم قابل توجهی است، خاطرنشان کرد در مقایسه ارزآوری این دو صنعت می‌توان گفت سال گذشته ارزآوری صنعت فرش ۴۰ میلیون دلار و در بهترین حالت ۱۰۰ میلیون دلار بوده،   اما صنعت فولاد ۸۰ میلیارد دلار ارزآوری داشته است. باقی صنایع هم همین شرایط را داشته‌اند.

دبیر انجمن فولاد ایران تاکید کرد: : سرکوب قیمت فولاد به بهانه‌های مختلف همچون کنترل قیمت مسکن ملی، از دیگر چالش‌های اصلی ماست؛ این کنترل نیز از طریق مکانیزم کنترل قیمت در بورس کالا انجام می‌شود. با در نظرگیری سهم قیمت فولاد در قیمت تمام شده مسکن که سهم هفت درصدی دارد، کنترل قیمت مسکن ملی با کنترل قیمت فولاد توهمی بیش نیست

وی با بیان اینکه در بحث انرژی، نرخ پرداختی فولادی‌ها ۱۰ برابر سیمانی هاست، تصریح کرد: اما در هنگام خاموشی و اعمال محدودیت نیز اول به سراغ فولادی‌ها می‌آیند. این درحالی است که صنعت فولاد می‌تواند برای حل مشکل بحران انرژی کشور، پیشقدم باشد. از درآمد حاصل از فروش برق به فولادی‌ها امکان ایجاد نیروگاه‌های کافی وجود داشت که اگر انجام می شد، امروز با کمبود برق در کشور و در صنایع مواجه نبودیم.

صنعت فولاد تنها ۵درصد از انرژی برق را مصرف می‌کند

مدیر عامل صیا فولاد خلیج فارس نیز در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان فولاد :گفت:متاسفانه امروز صنعت فولاد مبدل به جایی شده است که راحت به آن حمله می کنند در حالی‌که صنعت فولاد مسیر را اشتباه نرفته است.

احسان دشتیانه افزود: مشکل برق و گاز را به گردن صنعت فولاد می‌اندازند در حالی‌که صنعت فولاد تنها ۵درصد از انرژی برق را مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که ما تحریم هستیم و مازاد تولید داریم، وضع عوارض صادراتی و دریافت علی الحساب مالیات برای صنعت فولاد بسیار  تاسف بار است و نیازمند رسیدگی از جانب ریاست جمهوری است؛ این درحالی‌است که وزارت اقتصاد و صمت تا حدودی از صنعت فولاد حمایت می‌کنند.

مدیر عامل صیا فولاد خلیج فارس تصریح کرد: گرانی ها  و تورم مسکن و خودرو و لوازم خانگی نیز گاها به گردن صنعت فولاد انداخته می‌شود در صورتی‌که سهم صنعت فولاد در قیمت تمام شده این صنایع حدود ۵ درصد است و این موضوع یک بحث انحرافی است.

دشتیانه تاکید کردچنانچه شیوه برخورد و سیاست گذاری با صنعت فولاد ادامه پیدا کند، به زودی این صنعت نیز به وضعیت صنعت خودرو دچار می شود.

رشد صنعت فولاد کشور کند شده است

یک دیگرعضو هیات مدیره انجمن فولاد در نشست خبری گفت:رشد فولاد در بخش‌های اصلی کاهش پیدا کرده است؛ این درحالی‌است که ایران همیشه جایگاه قابل توجهی در این میان داشته است و با رفع موانع از تولید، امکان ارتقای جهانی رتبه فولاد کشور مهیا است.

بهادر احرامیان افزود: امروز در مقایسه با سال گذشته رشد فولاد ما تنها ۵ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: پوشش ظرفیت فولاد کشور از ۶۳ درصد کمتر شده است و رشد صنعت فولاد در حال کاهش است و عوامل مختلفی از قبیل زیرساخت ها از قبیل برق و گاز در این میان تاثیرگذار هستند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha